Jag och mina kollegor i Svensk Bilvård testar tusentals bilar varje år, och har fokuserat på rostangrepp på både nya och begagnade bilar. Vi kan enhälligt säga att även NYA BILAR ROSTAR. Vi vet att det inte låter så bra i biltillverkare/återförsäljares öron, och inte heller för de som har köpt en nyare bil i tron att den här nya bilen minsann ska vara bättre än föregångaren, för det sa ju bilhandlaren.

Vi får ju allt som oftast höra från bilägare när vi testar deras bil att ”jag har ju garanti på min bil, vad gäller den för” Ska inte bilen vara behandlad från fabriken? Bilhandlaren sa ju att bilen är behandlad och att jag inte skulle behöva oroa mig för rostangrepp o.s.v.

Garantier är bra, om man förstår vad den gäller, och vilka krav den ställer på i det här fallet bilägaren.

Rent generellt så kan man säga när det gäller rostskyddsgarantin som det så fint heter (även om bilen inte är rostskyddad) så gäller den endast, om det på grund av fabrikationsfel, rostar inifrån ett slutet hålrum och rakt igenom. Dessutom så står det i många garantier att bilägaren ska rostskydda och sköta om bilen enligt bilens skötselråd, speciellt när man använder bilen i det klimat som råder i större delen av Sverige. Hög luftfuktighet, föroreningar i luften, salt på våra vägar som gör att det rostar, det gäller inte garantin för. Håller man inte efter vården av bilen på rätt sätt så kan man glömma allt vad garantier heter.

Det som många inte tänker på är att det ofta finns en goodwill hos många bilmärken när det gäller falsrost i huv, dörrar, och bakluckor. Den rosten är ofta svår att upptäcka, och där har vi hjälpt många bilägare när vi har gjort en rostskyddsbesiktning.

När det gäller rostskyddet på nya bilar så har det varit bättre. Många bilar som tillverkades åren -88 till 93/94 hade betydligt bättre rostskydd och det resulterade i att bilarna både behöll värdet och var bättre rustade för en kollision. Nu verkar det som om att det ska snålas in på allting och inte minst rostskyddet. Jag kan ju inte säga att det är fel att snåla in på saker och ting men det ska ju inte behöva inverka på kvalitet, livslängd och säkerhet.

Jag kan också förstå varför inte en bilfabrikant rostskyddar alla bilar som de tillverkar, för alla bilar kommer naturligtvis inte att rulla i vårt klimat, men det går ju att få en klimatanpassad bil när det gäller stolsvärme, el-bakruta, motorvärmare, och varför ska inte det gälla rostskyddet? Jag vet att den generalagent/återförsäljare som erbjuder ett säkerhetspaket där det ingår ett förstärkt rostskydd som är anpassat för det nordiska klimatet, kommer att vinna mer förtroende hos alla kunder som sätter stort värde på säkerhet, ekonomi och miljö. Dessutom så får bilhandlaren tillbaka friska och säkra bilar och framför allt nöjda bilägare.

Mitt tips till alla bilägare är att fråga de som har kunskap om rostiga bilar, t.ex. MOTORMÄNNEN, BILPROVNING och inte minst SVENSK BILVÅRD. Ett tips är att testa bilen innan du köper den, då slipper man ”köpa grisen i säcken” som man säger.

Ta det lugnt på vägarna och svär inte på gubben i saltbilen, det är inte hans fel att inte bilen är skyddad mot rost.

Roger L.
Svensk Bilvård Gävle