SF:s presentkort har en extremt kort giltighetstid. Redan efter två år går korten ut och blir helt värdelösa – åtminstone för kunden.
Allmänt rekommenderar Konsumentverket en giltighetstid på tio år.

SF: "Det är upp till kunden"
Thomas Rundfors på SF:s marknadsavdelning tycker det är upp till kunden själv att bevaka utgångsdatumet.
– Kunden får se till att hålla reda på när det går ut – det gäller ju alla typer av presentkort.

Ni tjänar stora pengar på presentkort, varför kan ni inte göra kunden den tjänsten att skriva in inköpsdatumet automatiskt vid köptillfället?
– Vi kan inte lösa det tekniskt.

Tillhandahåller ni pennor och uppmanas kunderna och notera inköpsdatum vid kassorna?
– Vi har ingen uttalad policy för det. En del personal fyller i, andra inte. Men jag tycker att två år är en ganska lång tid och det går att förlänga utgångsdatumet genom att sätta in mer pengar.

Hur många presentkort säljer ni per år?
– Det är ingen offentlig uppgift, men jag kan säga så mycket att hälften av våra presentkort säljs i december.

Varför berättar ni inte för kunden hur mycket som gått förlorat i de fall då korten gått ut?
– Det visste jag inte att det är så, men det borde man kunna se genom att göra en datakörning, det kan inte vara omöjligt. Men då måste nog kunden ringa till oss.

Konsumentrådgivaren: Köp inte presentkort
Peter Arnell jobbar på Konsument Gävleborg. Han avråder helt från köp av presentkort.
– Att köpa presentkort innebär att man lånar ut pengar till ett företag. Ärligt talat kan jag inte se vitsen med presentkort – man binder pengarna samtidigt som det innebär en risk om butiken eller verksamheten skulle upphöra eller byta ägare.

Peter Arnell tycker hellre att man ska ge bort kontanter än presentkort.

Vad ska man som kund göra om man upptäcker att ens biopresentkort gått ut?
– Det finns tyvärr inte mycket man kan göra. Den som har köpt kortet har ingått ett avtal med köparen, och det står på korten att de gäller i två år.

Tvivelaktigt – men inte olagligt
• SF:s presentkort har en giltighetstid på endast två år (Konsumentverket rekommenderar generellt tio år)

• Kunden får själv notera när kortet köps och hur mycket pengar det laddas med

• Om kortet gått ut får kunden inte veta hur mycket som gått förlorat

• Presentkorten marknadsförs hårt inför jularna, köparna uppmuntras att köpa olika biopaket för hundratals kronor