Polaris – skapades av en svensk!

6/2, 2015 kl. 00:24

Många drömmer om en snöskoter eller en fyrhjuling och då är Polaris ett starkt alternativ! Men många känner inte till att det var en svensk som började tillverka de populära terrängfordonen!

  • Allan Hetteen står bredvid den andra snöskoter som Polaris byggde.
  • 1977 Polaris TXL 340
  • Pete Peterson, som beställde den första "snömaskinen"

Polaris grundare hette Edgar Hetteen och var svensk invandrare i USA. Hans första möte med vad som skulle kunna kallas en snöskoter var allt annat än positivt. Hans kompanjon David Johnson hade byggt en "motordriven snösläde" för en kunds räkning. Edgar tyckte att den inte såg något vidare ut men Pete Peterson, som beställt släden, var imponerad.
Med tiden insåg Edgar att en liten lätt maskin som tar sig fram på snön skulle kunna bli en bra affär. Företaget producerade vid den här tiden, i början av 50-talet, olika redskap för jordbrukstraktorer. Problemet var att ett litet företag från staden Roseau i norra Minnesota hade svårt att konkurrera med de stora fabrikerna i söder.
Lösningen på det var – snöskotern! För att utveckla en sådan behövdes massor av snö och det fanns det gott om i Roseau, gratis och den låg kvar länge.
Hetteen och hans kompanjoner döpte om företaget till Polaris och redan vintern 1956- 57 byggde man 75 "snömaskiner". Nästa år producerade man 300 stycken och Edgar gav sig ut för att marknadsföra maskinen. Det var inte så enkelt eftersom folk på den tiden mest såg vintern som en lång väntan på sommaren. När Edgar visade upp sin "snömaskin" trodde många att den producerade snö och undrade hur det gick till.
Edgar insåg att det enda raka var att visa hur maskinen fungerade i sitt rätta element. Enklaste sättet att nå ut till så många som möjligt var att arrangera ett jippo så att tidningarna uppmärksammade snömaskinen. Därför skruvade man ihop tre snöskotrar och Edgar tillsammans med tre kumpaner åkte på en expedition tvärs över Alaska.
Resan tog 18 dagar och med hjälp av flygplan och radiokontakt fick pressen och andra media dagliga uppdateringar av färden. Det blev naturligtvis succé i media. I Roseau var det motsatta reaktioner, det sågs inte med blida ögon att företagets VD var ute gjorde vansinnesfärder i Alaska när det fanns så mycket arbete att göra.
Småstadsmentalitet var inget för Edgar. Han sålde sin del av företaget, drog till Thief River Falls och grundade Arctic Cat. Med facit i hand är resan över Alaska en milstolpe i snöskoterns historia.
Edgars bror Allan Hetteen tog över som VD för Polaris. Tre år senare utökade Polaris exporten när de skickar tre lastbilslaster med snöskotrar till Sverige. Ett problem var att de tidiga snöskotrarna var tunga och klumpiga. De som använde maskinerna i sitt arbete brydde sig inte, men för fritidsbruk krävdes förbättringar.
Det löstes i alla fall tillfälligt med Polaris Mustang, som presenterades i mitten av sextiotalet. Den var liten, lätt och med motorn i fram. 1968 använde man för första gången motorer från Fuji Heavy Industries, vilka Polaris har använt sedan dess.
Herbert C. Graves III ersatte Allan Hetteen som VD och han tog Polaris in i 70-talet. Modeller som Colt, Electra, Charger och den potenta TX byggde upp företagets renommé. Polaris satsade hårt på racing med förare som Bob Eastman, Dan Heyes och Jim Bernat som frontfigurer.
Beverly F. Dolan tar över som VD efter Herbert Graves samma år som förre VD Allan Hetteen tragiskt dog i sviterna av en traktorolycka.
TX-L340 blev Polaris första vätskekylda modell och ganska populär, men det var 1979 års stora nyhet Polaris TX-L Indy som lyfte företaget. Den presenterades som 1980-års modell och var utrustad med IFS, det vill säga individuell framfjädring.
Med Indyn inleddes en ny era inom Polaris. Företagets framtid var säkrad eftersom Indy maskinerna sålde snabbare än de tillverkades. Som ett bevis för Indy modellens storhet valdes den till decenniets snöskoter av Snowmobile Magazine 1989.
1988 pensionerades David Johnson, som hade fått uppdraget av en åksugen Pete Peterson att bygga en motordriven snösläde. Han hade varit företaget trogen i 42 år. Utan människor som Johnson och Hetteen hade det antagligen inte funnits någon snöskoter, i alla fall inte så som vi känner den idag.
Edgar Hetteen var en bondpojke och sonson till Hytt-Per och hans hustru Asp-Britta från Malung, som emigrerade till det förlovade landet 1889. Per tog sig namnet Peter Hetteen. Hetteen tror man var en amerikanisering av ”Hyttan”. Edgar växte upp på familjens gård söder om Roseau i Minnesota. Arbetet med gård och djurskötsel blandades med Edgars förkärlek för maskiner.
- Det var et riktigt bra beslut vi fattade när vi började sälja Polaris eftersom det är en omvittnat både driftsäkra och sportiga, säger Niclas Falkenström, ansvarig för Polaris hos Dahlboms Bil. Det blir en extra krydda också att veta att det var en svenskättling som startade företaget!

Bilvaruhuset Dahlboms Bil

Bilvaruhuset Dahlboms Bil

Dahlboms Bil AB

Från Gävle, Gästrikland

Medlem sedan 2012-02-23

Bilvaruhuset Dahlboms Bil AB
Auktoriserad återförsäljare för Hyundai, Subaru och Polaris samt Aixam mopedbilar. Ständigt cirka hundra begagnade... Läs mer

Ladda ned

0:- Fri för nedladdning.

Vad vill du läsa?

Publicera

Mer läsning

Välj ditt språk

Senaste nytt

Hjälp

Stäng