Orangina — kultdryck skakar om i Sverige
7/4, 2009 kl. 12:00Stil- och smakikonen Orangina finns åter i butik i Sverige. Receptet - lätt kolsyrad dryck med innehåll av citrusfruktjuicer - är lika naturligt som vid lanseringen på 30-talet. Designen är tidlös. Nu är det Sveriges tur att njuta ett stänk av Medelhavet.
- Det är roligt att arbeta med en klassisk produkt som ändå ligger så rätt i tiden. Orangina är ett friskt alternativ till sötare läsker, med riktigt fruktkött och utan konstgjorda smakämnen, säger Helena Augustson, marknadschef för vatten, läsk och juice på Spendrups Bryggeri.
Orangina säljs i den klassiska runda lilla flaskan som rymmer 25 cl, men de riktigt törstiga kan även köpa drycken på 50 cl eller 140 cl pet-flaska. Orangina finns även tillgänglig som lightversion på 50 cl eller 140 cl pet-flaska.
Av många förknippas Orangina med soldränkta dagar vid Medelhavets uteserveringar. De klassiska reklamaffischer med djupa färger och parasoll av citrusskal som hjälpt sprida bilden, skapades redan på 50-talet av konstnären Bernard Villemot. Under årens lopp har bilderna följt med Orangina till stora delar av världen.
- Det är en läsk som många kunder har en speciell relation till. En egenhet är att den avnjutes bäst lätt omskakad enligt devisen ”shake it to wake it”. Då blandas fruktköttet runt och kolsyran väcks till liv, säger Helena Augustson.
0:- Fri för nedladdning.
Antal tecken i artikeln: 1710
Materialet får bara användas, helt eller delvis, efter godkännande av publicisten eller medverkande i text och foto.