Onlineunderhållning driver kommersialiseringen av teknologi

1/8 kl. 23:59

Världen förändras med rasande fart. Det som tidigare inte var möjligt är nu hur möjligt som helst. Ett av de områden där utvecklingen gått snabbast är underhållning. Det kan antas att det är underhållningsbranschens nära anknytning till den vanlige konsumenten som gör att alltifrån delande av bilder, meddelandetjänster, sociala medier, e-handel, spel till strömning av musik och film har blivit så centrala delar i den teknikutveckling som skett sedan 90-talet.

Ett av de områden som det nu går snabbast inom när det gäller underhållning online är spel. Det handlar om det som kallas datorspel men också casinospel och vadslagning online. Dessa branscher omsätter många miljarder kronor och det är de individuella spelarna som driver på utvecklingen och hela tiden kräver mer och mer av de bolag som jobbar inom underhållning. Mer om detta kan du läsa här: https://www.accenture.com/se-en/company-consumers-spending-more-online-entertainment

Hur påverkar underhållning online teknologi

Det finns flera mycket bra exempel på hur teknik avsedd för ett ändamål sedan har används för ett annat och hur konsumenterna där drivit utvecklingen åt det hållet. Det första exemplet är internet självt. Internet var avsett som en plattform för regeringar kunna driva sina stater på ett smidigt sätt – framförallt inom försvar – men kom också att användas av forskare för att utbyta information. Men så snart internet kom i händerna på vanliga konsumenter så drev de teknikutvecklingen i ett helt annat håll och nu har vi det internet vi har. Ett annat exempel är SMS som också från början hade ett helt annat ändamål än vad det senare fick, vilket också det påverkade teknikutvecklingen.

Vad kan vi sia om framtiden

Vad kan vi då säga om framtiden när det gäller teknik driven av underhållning? Det finns ingen anledning till att tro att utvecklingen på något sätt kommer att stanna av, istället kommer nog utvecklingen att fortsätta framåt i samma höga – eller högre – hastighet som den gjort hittills. De spekulationer som vi kan göra är att det kan bli än mer av realtidsunderhållning som kommer att driva på tekniken. Detta är något som tas upp, bland annat av Internetstyrelse: https://internetstiftelsen.se/guide/ungas-integritet-pa-natet/ungas-liv-pa-natet/

Det kan också vara så att när fler och fler av jordens invånare får tillgång till väldigt snabbt mobilt internet – som 5G – så kommer det att förändra nöjesindustrin än mer då det innebär att var och en hela tiden kan komma åt de tjänster som nu endast är tillgängliga med högre uppkopplingar. Vi kan också anta är att detta antagande om 5G inte kommer att stämma. Precis som när andra teknologier blivit tillgängliga så kommer nog 5G att användas på ett annat sätt än vad teknikutvecklarna trodde.

Spel med pengar online

En av de mest lönsamma delarna av underhållningsbranschen online är nätcasinon. Dessa casinon attraherar hela tiden nya kunder och dessa kunder driver sedan på den tekniska utvecklingen. Ett exempel från casinobranschen är den typ av e-plånböcker som blivit så populära där, dessa har utvecklats som ett svar på kundernas krav på säkerhet och anonymitet. Ett annat exempel på hur användarna av casinon drivit utvecklingen är de livechattar som används av kundtjänsterna och alltid är öppna, eftersom kunderna kräver att de ska kunna kommunicera med någon från företaget precis när de vill det. Denna typ av service var tidigare helt otänkbar men är nu en realitet. Läs mer om onlinecasino här: https://www.noaccountcasino.com/sv

Daniel Sallegren

Daniel Sallegren

Från Sölvesborg, Blekinge

Medlem sedan 2018-03-22

Lektor i media och journalistik med stort för sport, musik och resor. Är för tillfället i Blekinge och föreläser om digitala medier och hur dessa... Läs mer

Ladda ned

0:- Fri för nedladdning.

Vad vill du läsa?

Publicera

Mer läsning

Välj ditt språk

Senaste nytt

Hjälp

Stäng