Nytt koncept för företag som vill göra affärer i Indien - Affärsnätverket Indien
24/5, 2012 kl. 23:06Intresset för Indien var stort vid seminariet "Do Business with India" i februari 2012. 96 procent av de svenska företagen som redan har etablerat verksamhet i Indien räknar med att expandera sina affärer de nästkommande åren. Låga produktionskostnader och krav från befintliga kunder på marknadsnärvaro driver på utvecklingen
Handelskammaren inbjuder nu företag, som vill utveckla sina affärer med Indien att delta i ett affärsnätverk. Detta exklusiva Indien-nätverk leds av Håkan Kingstedt, ordförande i Sweden India Business Council, som med sina sju års erfarenhet som VD för Sandvik Asia Ltd Pune, har stor kunskap om Indien.
Affärsnätverket träffas tre gånger under hösten 2012. Varje träff har ett speciellt tema (se nedan) där marknadskunskap varvas med fördjupningsavsnitt i vissa frågeställningar som svenska företag/specialister från olika branscher kommer att svara för. Deltagarna är själva med och påverkar innehållet. Alla diskussioner är konfidentiella och sekretessavtal tecknas. Varje företag arbetar individuellt och parallellt med sin affärsplan.
Första träffen:
Att hitta affärspartners ? vägar, bedömning, etablering av partnerskap, hur går mindre företag in.
Andra träffen:
Kulturella skillnader ? förståelse för arbetssätt, hierarkier. Möte och diskussioner med indiska företagare.
Tredje träffen:
Hur startar man ett företag i Indien inklusive rekrytering av personal och finansiering? Korruption och byråkrati. Hur avvecklar man ett företag?
Fakta om Internationellt Affärsnätverk Indien
Syfte: Utveckla affärerna - nya eller befintliga
Målgrupp: VD, marknads- eller exportansvarig
Program: Tre träffar den 22 aug, 27 sep och 8 nov
Tid: 15.00-20.00
Pris: 15 000 kr för medlem i Handelskammaren; 22 000 kr för icke medlemmar
Plats: Stockholms Handelskammare, Malmskillnadsgatan 46, Stockholm
Ansvariga: Marianne Dott, Stockholms Handelskammare, tel 08-555 100 37, marianne.dott@chamber.se
Per-Olof Hansers, Mellansvenska Handelskammaren tel 026-66 20 80, per-olof@mkh.cci.se.
Presentation av Håkan Kingstedt:
Håkan Kingstedt var VD för Sandvik Asia Ltd. Pune, Indien 2004-2011. Företaget omsätter cirka 500 M USD med fem produktionsanläggningar som håller världsklass. Idag är 2300 anställda, det finns fyra konstruktion- och utvecklingscenter, forskning, IT-center, försäljning och servicecenter. Håkan Kingstedt har bred erfarenhet från företagsledning, produktion, projekt, kvalitet och ledarutveckling. Han har en stark profil i ledarskap, bra på strategisk analys och genomförande. Styrelse-erfarenheter från Asien och Europa.
Håkan Kingstedt har varit vice ordförande i Svenska Handelskammaren i Delhi, en post som han lämnade i mitten på maj, efter återflytt till Sverige. Han är nyvald ordförande i SIBC, Sweden India Business Council, Stockholm. SIBC är en nätverksplattform mellan Indien och Sverige, som arrangerar ca 20 event per år, med intressanta företrädare från näringslivet i båda länderna.
Affärsresa:
Deltagande företag rekommenderas att göra ett besök i Indien för att få praktisk erfarenhet. Om intresse finns kan en gemensam resa arrangeras (vecka 48 alternativt vecka 6, 2013) till två olika delstater med förslagsvis nedanstående program:
- möte med några möjliga agenter
- möte med branschorganisation(er) t ex underleverantörer
- diskussioner med ett urval av slutkunder
- personligt möte med SEB eller Handelsbanken i Indien
Informationsmöte: Handelskamrarna arrangerar ett lunchmöte i Gävle respektive Stockholm där Håkan Kingstedt kommer att ge mer information om programinnehållet och affärsmöjligheter i Indien.
Kostnad: 380 kr medlem, övriga 475 kr
---------------------------------------------------------------------
Intresseanmälan
Lunchmöte Gävle 11 juni, kl 11.30?13.30 Lunchmöte Stockholm 12 juni kl 11.30?13.30
Anmälan senast 8 juni till: aktiviteter@mhk.cci.se
Ange: Namn, Företag, Telefon, Mobil
Välkommen!
0:- Fri för nedladdning.
Antal tecken i artikeln: 4443
Materialet får bara användas, helt eller delvis, efter godkännande av publicisten eller medverkande i text och foto.