Nya i30 har blivit snålare, säkrare, starkare och snyggare. Bilen har formgivits och konstruerats vid Hyundais Technical Center i Rüsselsheim, Tyskland, och formen är ytterligare en utveckling av Hyundais design-DNA ”fluidic sculpture”. Den nya modellen erbjuder ett urval av fem motoralternativ med effektuttag mellan 90 och 135 hk och koldioxidutsläpp från 108 g/km. Nya Hyundai i30 kommer först som 5-dörrars halvkombi och tillverkas i Hyundais toppmoderna fabrik i Nosovice, Tjeckien.

Hyundais mest sålda bilmodell
Försäljningen av i30 har ökat för varje år. Sedan modellen introducerades 2007 har drygt 360 000 bilar sålts i Europa, inklusive 115 000 bilar under 2010 – den högsta försäljningssiffran någonsin för en enskild Hyundai-modell i Europa under ett år – och placerar Hyundai i30 på en sjätte plats i C-segmentet. I Sverige har 13 000 i30 sålts sedan lanseringen hösten 2007.
Hyundai räknar med att den nya generationens i30 ska hålla samma ökningstakt och bidra till framtida försäljningsframgångar, växande märkestrohet och till att verkligen sätta Hyundai på köplistan hos europeiska kunder.
Bilbranschanalytiker spår att C-klassen kommer att växa med drygt 7 procent under de närmaste tre åren och nå en försäljning av 2,4 miljoner bilar under 2014. Hyundai räknar med att sälja 120 000 i30 per år och därmed ta en marknadsandel på 5 procent.

Drivlinor
Till Sverige kommer nya i30 med fem motoralternativ; 1,4 liters bensin (100 hk) samt fyra miljöbilsklassade motorer; 1,6 liters direktinsprutad GDI bensinmotor (135 hk) och tre turbodieslar på 1,4 liter (90 hk) och 1,6 liters (110 och 128 hk). Båda bränsletyperna spelar en viktig roll i den europeiska C-klassen där diesel idag står för 52 procent av försäljningen.
I Sverige beräknas fördelningen bli 30/70 mellan bensin och diesel för nya i30. Man räknar också med att den effektiva 1,6 liters dieselmotorn med variabel turbogeometri (VGT) blir den populäraste. Den ger 110 eller 128 hk vid 4000 v/min, acceleration 0-100 km/tim går på 11,5/10,9 sekunder och toppfarten är 185/197 km/tim, bränsleförbrukning och CO2-utsläpp för båda versionerna är endast 0,41 liter/mil respektive 108 g/km vid blandad körning.

Första miljöbilsklassade bensinmotorn
Med den avancerade direktinsprutade bensinmotorn på 1,6 liter och 135 hk blir Hyundai första bensinmodell i C-segmentet som klassas om miljöbil; CO2-utsläpp 118 g/km. Bränsleförbrukningen för GDI-motorn med start/stopp-funktion hamnar på 0,5 l/mil vid blandad körning.
Samtliga versioner av nya i30 har 6-växlad manuell eller automatisk växellåda.

Utrustning/komfort/säkerhet
Nya Hyundai i30 har en mycket generös utrustningsnivå som (beroende på modell) bland mycket annat inkluderar ”smart nyckel” med start/stopp-knapp, elställbara framstolar, farthållare med fartbegränsare, färddator, ljudanläggning med alla moderna it-utgångar och värme-/ventilationskanaler till baksätet ger en behaglig miljö för alla i bilen. Med panoramasoltak (tillval) – som kan ställas helt eller delvis öppet – får man ett extra härligt ljus i kupén.
Trots bibehållet axelavstånd (2 650 mm) har nya i30 större utrymmen för både passagerare och bagage. Den totala längden och bredden har ökat till 4 300 respektive 1 780 mm – tidigare 4 280 och 1 775 – medan höjden har minskat till 1 470 mot tidigare 1 480 mm. Nya i30 har också fått sportigare yttre proportioner utan att detta försämrar funktionen. Bagagevolymen med uppfällt baksäte är 378 liter – en ökning med tio procent.

Säkerhet
För att garantera maximalt skydd för förare och passagerare har nya Hyundai i30 en mycket hög aktiv och passiv säkerhetsutrustning. Förutom ABS och ESP, som ju numera finns på alla moderna bilar, har nya i30 till exempel ytterligare stabilitetskontroll (VSM), panikbromssystem (BAS), bakåtrullningskontroll (HAC) och nödbromsvarning (ESS, bromsljuset blinkar vid tvärnit).
I den passiva säkerhetsutrustningen ingår bland annat front- och sidokrockkuddar samt sidokrockgardiner samt knäkrockkudde för föraren. Dessutom har karossen en hög andel höghållfast specialstål och tre nya tvärbalkar som förenar främre och bakre fjäderfästen, vilket ger högre styvhet. Skyddsbalkarna i framdörrarna har förstärkts, skarven mellan B-stolpen och taket har förbättrats och in- och utvändiga sidopaneler är också tillverkade i extrahöghållfast stål.

Nya i30 är ytterligare en modell som beräknas ta sig in på tjänstebilsmarknaden. Den första ”riktiga” tjänstebilsmodellen från Hyundai var i40 kombi som introducerades i fjol. Av de 120 000 nya i30 som Hyundai räknar med att sälja i Europa under ett år, beräknas 50 procent säljas till företag.

Garantier
Givetvis får nya Hyundai i30 5-d Hyundais generösa garantipaket Five Year Triple Care som innebär; 5 års Nybilsgaranti utan milbegränsning, 5 års Vägassistans och 5 års Serviceassistans.

- Hos oss introduceras nya Hyundai i30 5-d i lördag den 24 och söndag den 25 mars och priset blir från 159 900 och uppåt, säger Christer Dahlbom, VD på Bilvaruhuset dahlboms Bil - återförsäljare för Hyundai i Gävle.