Varje vecka sen mars 2017 intervjuar Demoskop, på uppdrag av Coops Matometer, en representativ grupp 1 000 svenskar i åldern 16-74 och frågar dem vad de åt under sex olika måltidstillfällen. Matometerns databas består idag av mer 650 000 måltider och en analys av alla måltider i databasen visar att svensken oftast äter inlagd sill i juni. Den inlagda sillen uppskattas oftast till lunch och äts då i störst utsträckning tillsammans med crème fraiche eller gräddfil. Det är i större utsträckning äldre personer, 55+, som äter inlagd sill.

Undersökning om inställning till sill
Demoskop har även genomfört en kompletterande undersökning och frågat en representativ grupp svenskar på 1 100 respondenter om deras inställning till inlagd sill.

24 procent svarar att de inte äter sill, och det är främst personer i åldern 16-35 som inte gör det. Bland de som äter sill är det absolut viktigaste när de köper inlagd sill att den är god, vilket sex av tio svarat. På frågan om vilken ingrediens man vill ha med om man skulle skapa en egen sillsort hamnar lök på förstaplats (47%) bland tillfrågade som svarat att de äter sill. Andra populära ingredienser att ha med när man skapar en egen inlagd sill är inläggningsbas (28%), dill/gräslök (27%), senap (20%) och majonnäs/crème fraiche (19%).

Äldre personer håller sig till de klassiska ingredienserna när de skapar sin alldeles egna sillsort. Tillfrågade i den yngre gruppen, 16-24 år, såg gärna att deras sillburk innehöll någon av ingredienserna vitlök (25%), ingefära (18%), saffran (16%) eller varför inte vanilj (6%).

Om man ska välja en favorit bland de klassiska sillvarianterna får man en spridd bild över vilken smak/kryddning som är den svenska sillätarens favorit. Senapssillen är den som är mest populär (20%) följd av löksillen (17%) och den inlagda sillen samt skärgårdssillen båda på 14%. Undersökningen visar även att senapssillen är mest populär bland de som bor i storstad (24%) samtidigt som löksillen är mer populär i övriga landet (28%).

Slutsatser från Matometerns databas och från undersökningen:

Svensken äter oftast inlagd sill i juni och då oftast tillsammans med crème fraiche eller gräddfil.
Inlagd sill är mest populär på lunchtallriken och uppskattas oftast av äldre personer, 55+.
24% av svenskarna säger att de inte äter sill.
Det viktigaste när man köper sill är att den är god (61%).
Om du fick skapa din egen sill, vilka fyra ingredienser skulle du ha med då?
#1 Lök 47%
#2 Inläggningsbas/123-lag 28%
#3 Dill/gräslök 27%
#4 Senap 20%
#5 Majonnäs/crème fraiche 19%

Vilken smak/kryddning på sillen är godast? (Välj ETT favoritalternativ)
#1 Senapssill 20%
#2 Löksill 17%
#3 Inlagda sill 14%
#3 Skärgårdssill 14%
#5 Matjessill 10%

För mer information kontakta:
Coops presstjänst: 010-743 13 13



Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av Demoskop på uppdrag av Coops Matometer. Totalt genomfördes
1 110 intervjuer bland en riksrepresentativ grupp av den svenska allmänheten, 16-75 år. Undersökningen genomförs inom ramen för Norstats slumprekryterade webbpanel och sammanställts av Demoskop på uppdrag av Coops Matometer.

Om Matometern:
Coops Matometer är Sveriges största undersökning om vad människor i Sverige äter till vardags och utgörs i dagsläget av en databas med information om mer än 650 000 måltider. Undersökningen görs av Coop tillsammans med Demoskop. Matometerns databas uppdateras varje vecka med 6 000 nya måltider från en riksrepresentativ grupp i åldern 16-75 med information om vad de äter, när de äter och vem som äter.


Artikeln är publicerad av den svenska presstjänsten Presstjänst - den svenska skrivbyrån. Vill ni ha hjälp med att skriva era nyheter samt publicerade och distribuerade till flera svenska nyhetstjänster, journalister och nättidningar? Vänd er då till http://www.presstjanst.se i samarbete med http://www.svenskpress.se