- Vi gör det här för att samla alla upplevelser och enkelt visa upp dem för gäster och invånare, säger Gävle kommuns näringslivschef Tove Elvelid. Aktörerna inom besöksnäringen behöver en tydlig digital kanal precis som gästerna och invånarna enkelt ska nå det vi har att erbjuda. Det här stärker oss som destination, helt enligt vår turiststrategi och är en del av den infrastruktur som efterfrågas, säger Tove Elvelid.

Webbportalen ska fungera som inspirationskälla och beskriva den mångfald av upplevelser och evenemang som finns i Gävleregionen. Det här är något inte minst aktörerna ser behovet av.

- Alla kommuner i framkant behöver en gemensam plattform där man kan marknadsföra ett utbud som attraherar såväl invånarna som besökare, säger Malin Eriksson, VD vid Wij Trädgårdar. Det är ett kostnadseffektivt sätt för oss aktörer inom besöksnäringen att marknadsföra oss på, jämfört med att annonsera ensam. Det är också bra för besökaren att se hela utbudet på sam-ma webbplats, menar Malin Eriksson.

Även Tomas Lindqvist, hotelldirektör på Högbo Brukshotell är inne på samma linje.

- Det är oerhört bra att kunna höja hela regionen med en gemensam webbplats. För en inresande turist är hela regionen målet för vistelsen och då måste det finnas möjlighet att titta på de olika alternativ som erbjuds. Även att allt på sikt går att boka på en gemensam webbplats är oerhört viktigt, menar Tomas Lindqvist.