En vision blir verklighet

Denna Svenska husbyggare har sina rötter från 1957 då grundaren Lennart Bengtsson var en av pionjärerna inom totalentreprenad. Det skulle inte behöva vara så krångligt att bygga hus, var en av grundtankarna i firman. Ett kontrakt skulle räcka, tyckte Lennart. Tanken var att ett enda kontrakt skulle behövas om man ville bygga en villa eller ett sommarhus i trä.

Sedan dess har företaget levererat mer än 43 000 hem. Idag är denna skånska hustillverkare en av Sveriges främsta småhusleverantörer. Två gånger, 2017 och 2018, har LB-Hus blivit nominerat till Dagens Industris Gasellföretag, vilket säger en del om den drivkraft och vision som finns inom bolaget.

Dagens tillverkningskapacitet är 800 hus per år. Fabriken i Bromölla är en av Sveriges modernaste för hustillverkning. Löpande investeringar görs för att tillverkningen ska bli allt mer effektiv. Produktionen kännetecknas av en hög grad av automation och standardisering.

Resultatet av detta ständiga arbete att förbättra tillverkningen har gjort att företaget kan erbjuda kvalitetshus som kostar mindre än många jämförbara objekt. För kunden är den smidighet det innebär att endast ha en enda leverantör en extra fördel. Denna hustillverkare erbjuder nu nyckelfärdiga hus i olika färdigställandegrader – se exempel på https://www.lbhus.se/nyckelfardigt

Det är inte bara nyckelfärdiga hus som erbjuds. Företaget har även grupphus som till exempel radhus eller parhus. Det går till och med att köpa ett hus inklusive tomt eftersom företaget äger och säljer mark. Dessutom har man samarbeten med diverse markägare vilket gör att konsumenterna hittar ett rikt utbud – inte bara av hus utan av platser att bosätta sig på.

En annan spännande gren är B2B-satsningen. Här går hustillverkaren in för att sälja sina lösningar till andra företag inom bostadsmarknaden. Målgruppen är professionella bostadsutvecklare som har sina egna projekt. Genom att använda byggsatser kan de göra stora besparingar, främst i tid.

Kraftigt ökande omsättning

De senaste åren har tillväxten i företaget tagit fart på allvar. Sedan 2015 har LB-Hus fördubblat sina marknadsandelar. Egentligen är LB-Hus ett varumärke. Företaget som ligger bakom denna succé heter Svensk Husproduktion AB.

Omsättningen 2015 var cirka 205 miljoner kronor. 2018 var omsättningen drygt 509 miljoner kronor. Det motsvarar en omsättningstillväxt på drygt 35 procent per år räknat som CAGR.

Vinstmarginalen har under samma period ökat från 1,23 procent till 6,83 procent. Verksamheten är med andra ord redan lönsam. Med fortsatta investeringar i effektivisering lär vinstmarginalen kunna öka ytterligare. Bruttovinstmarginalen på drygt 65 procent skvallrar om att det finns gott om utrymme för fortsatta effektiviseringar. Utgångspunkten är mycket god.

Företaget har en fin soliditet på nästan 38 procent och inga långfristiga skulder. Det återspeglas i högsta möjliga kreditbetyg från Bisnode: AAA. Det är endast få företag som lyckas få en så hög ranking och det är ett tecken på att finanserna sköts mycket väl.

En annan ljuspunkt är kundnöjdheten. För att en affärsidé ska vara hållbar i längden måste företaget ha en hög nivå av kundnöjdhet. Detta är något som LB-Hus insett och därför genomför företaget regelbundna NKI-mätningar (Nöjd-kund-index) genom en oberoende aktör.

I dagsläget går det inte att investera i LB-Hus och Svensk Husproduktion AB eftersom det är ett privatägt bolag. Fortsätter utvecklingen i den här takten är det dock inte omöjligt att vi får se en börsintroduktion någon gång i framtiden.

Källa: https://www.allabolag.se/5568762636/svensk-husproduktion-ab