När det kommer till träning finns det många tillvägagångssätt och strategier att välja bland. Några av dessa är korsord, sudoku, hjärngympa och daglig motion. Anders Hansen, författare till boken ”Hjärnstark” menar att en promenad eller en joggingtur bidrar till en mental uppgradering och att aktiviteten har otroliga effekter på hjärnan och dess välmående. Hansen påstår att dessa utomhusaktiviteter också kan bidra positivt på tankemässiga förmågor, minne, kreativitet, koncentration och planering.

Hansen, som egentligen är psykiatriker, blev intresserad av hjärnstudier när han såg ett tydligt samband hos sina patienter. De som motionerade mådde generellt bättre än de som inte motionerade alls. För att gå vidare i sin studie började han intressera sig för andra studier, där man även använt magnetkamerabilder. Resultatet var häpnadsväckande, och gav stöd för Hansens hypotes. De som motionerade kunde ta bättre initiativ, planera sina uppgifter och samtidigt hålla koncentrationsnivån uppe.

Men det finns ett flertal studier som fokuserat på andra forskningsområden och som kommit med liknande resultat med andra, kanske mer krävande övningar som i praktiken involverar hjärnan mer än vid fysiska motioner. Några av dessa, som fått extra uppmärksamhet de senaste åren, är diverse spel som visat sig ha positiva effekter på människans kognitiva förmåga. Utöver schack, sudoku och poker finns det även många casinospel som visat sig ha positiva effekter.

https://campobet.se/sv/ är en av sajterna som representerar många av de spel som anses ha goda effekter på människans kognitiva förmåga. Är man intresserad av att lära sig mer eller kanske utmana sin hjärna finns det gott om material som passar ens egna preferenser.

Det råder ingen tvekan om att utbudet kommer växa ytterligare under åren som kommer, och för att hålla sig uppdaterad krävs det att man aktivt söker information i olika nyhetsmedium. För att få information om de hjärnaktiviteter som finns kan man vända sig till sin psykolog eller psykiatriker, men också till olika forum, nyhetsmedium eller direkt till olika sektioner skapade av Soft2bet, där det finns ett större utbud av aktiviteter som kräver strategiskt och kognitivt tänkande.

Ett flertal forskare menar att det inte hänt mycket med den mänskliga hjärnan på över 20 000 år, men att det först ny – tack vare den tekniska utvecklingen – börjat ske förändringar. Förändringarna de senaste 100 åren anses vara revolutionerande, trots att vi fortfarande befinner oss i ett dynamiskt stadium där mycket återstår att se och bevittna.

Historiskt sett har människan bara använt hjärnan för att jaga byten och upptäcka nya områden. I en tid då tekniska lösningar inte funnits har hjärnan alltså varit helt beroende av fysisk aktivitet. Aktiviteten har bara bidragit till bättre minne, skarpare koncentrationsförmåga och ökade chanser att överleva – men inte mer än så. När man sitter still utan aktiviteter, varken fysiska eller psykologiska, har man inte haft någon anledning att lägga in någon ytterligare minnesväxel ut ett evolutionärt perspektiv.

I dag har vi möjlighet att både röra på oss fysiskt, men också ta del av kreativa spel och tekniska lösningar. För att få ut så mycket hjärngympa som möjligt är det därför rekommenderat att man tränar tre gånger i veckan och kombinerar resterande tid med något kreativt spel eller någon annan hjärnaktivitet i hemmet. På sikt leder träningen att hjärnan arbetar effektivare, och som tur är kan vi ta med oss de tekniska alternativen vart vi än befinner oss.

En bra nyhet är att alla som dedicerar tid till rörlighet och kognitiv träning gynnas av fördelarna – oavsett ålder. De positiva effekterna märks hos både vuxna, gamla och barn.