"Förståeligt nog har pandemin stimulerat en känsla av oro, sorg och oro bland konsumenter som nu längtar efter kreativitet i köket, men även efter köksprodukter och färger som inger en känsla av trygghet och komfort,” säger Daniel Lazarevic, ägare av Kitchenstore.se.
Smartare materialval i köket
Rengöring och desinfektion har blivit en stor del av vardagen. Men alla material är inte lika lätta att rengöra. Därför kommer fler och fler att tänka på materialval när de ska köpa köksprodukter och köksredskap i framtiden.
Många väljer bakterieavvisande skärbrädor som är lätta att rengöra, snarare än ett mer poröst material som kräver mer noggrann rengöring. Det blir också ett större fokus på att välja rätt kökshanddukar till ett hygieniskt och hälsosammare hem. Dessutom är det många som väljer att köpa kastruller och stekpannor som är enkla och smidiga att rengöra.
”När man spenderar mycket tid i hemmet och köket behöver ögat något för att kunna vila och lugna sig. Färger har stor inverkan på humör och i en tid när man behöver harmoni kan ett väldigt färgstarkt kök bli för överväldigande. Därför syns det tydligt att fler och fler väljer köksprodukter och serviser i färger som inger ro och balans”, förklarar Daniel.
De trender som vuxit fram under pandemin har gemensamt att de avslöjar en längtan tillbaka mot rötterna och naturen. Av samma anledning har många lagt ned energi på att ordna med kryddväxter och plantor i köket som kan dämpa den längtan och skapa harmoni.
Presskontakt:
Frida Engström, Public Relations Manager
frida.engstrom@prdirekt.se