Jonsson - experten på lastvagnar
9/4, 2018 kl. 16:46Som lite grann av en doldis så har han på bara några år byggt upp sitt fåmansföretag Jonsson Lastvagnar som idag omsätter över 100 miljoner kronor. Nu har det varken med slump eller tur att göra då Lars Jonsson bokstavligen är uppväxt i en lastbil.
Hur ser då din karriär ut i korthet?
– Jag föddes i Gävle 1965 men kom som sagt direkt in i åkarbranschen. Gymnasiet var 4-årig maskinteknisk, men det var mest för att få tiden att gå tills jag skulle få börja köra lastbil på riktigt. Så studieinsatsen kan vi definiera som medioker. Däremot tog jag lastbilskortet direkt när jag fyllde 19. Så det blev att resa med långtradare till Oslo redan dagen efter att jag fått kortet. Sedan har jag jobbat hela livet med lastbilar och inom åkeribranschen. Det har väl varit några sidospår i ord och form genom lite jobb och engagemang med Robert Pettersson som idag driver 4Sign. Det var inhopp på Profildesign, Dekorverkstan och Collage Reklam samt ett par år med heltidsarbete som redaktör på en branschtidning inom åkerinäringen i mitten av 90-talet. Jag har alltså drivit eget sedan 1993 men jag sålde föregångaren till det här företaget, som då hette TTC Truck Trailer Center AB, till Bilmetro Finans och Förvaltning år 2007. Därefter jobbade jag inom Bilmetrokoncernen till 2013 innan jag bestämde mig för att bli min egen igen. Så sommaren 2017 flyttade vi in här i våra nya lokaler på Ersbo Industriområde intill Gävles södra utfart mot E4.
Kan du då beskriva vad som Jonsson Lastvagnar är för typ av verksamhet?
– Man kan säga att vi är en flexibel och kompetent leverantör av fordonslösningar för alla som använder tunga lastfordon i sin verksamhet. Som problemlösare gäller det att förstå kundernas behov och erbjuda rätt typ av lösningar. Vi har samarbete med marknadledande agenturer för olika typer av släp och funktioner samtidigt som vi är märkesoberoende vad det gäller lastbilschassin.
Vad består ditt dagliga arbete av?
– Ja det går ju ut på att sälja lastbilar och släp men man skulle också kunna kalla mig lastfordonsdesigner. Jag gillar verkligen att serva mina kunder och lösa deras behov av transportfordon. Utöver kundkontakten så är det naturligtvis mängder av administrativa sysslor kring orderhantering, konstruktionsarbete, ekonomiska kalkyler och beställning av komponenter med mera. Det blir även mycket arbete med underleverantörer. Ekonomin sköter i alla fall min hustrun Ia och svägerskan Petra. När det gäller reservdelar och slututrustning av nya bilar så sköts det av entreprenören Johan Persson som har egen verkstad i samma byggnad så det är ett mycket bra och nära samarbete.
Vilken är din drömkund?
– Alla är ju så bra på olika sätt. Utom de som ”stjäl energi” förstås! Jag tycker om att jobba med människor som är positiva, ärliga och lösningsorienterade. Det gäller både kunder och leverantörer. Många av mina kunder har varit med hela resan och relationen med dom liknar definitivt mer den mellan arbetskamrater än mellan kund och leverantör.
Vad känner du mest stolthet över rent yrkesmässigt?
– Jag kan känna mig nöjd över att Jonsson Lastvagnar är en fristående aktör som lyckas få fram den ekonomiskt och tekniskt bästa lösningen för så många kunder, trots att vi är helt fristående och jobbar utan stöd från större företag och organisationer. Sedan är jag naturligtvis glad över att jag, som kaxig 25-åring, sa upp mig från det trygga jobbet som säljchef på Forslunds Lastbilar (Volvo) och vågade gå och skapa min egen väg.
Har du några synpunkter om företagsklimat och näringslivet i regionen?
– Gävle Kommun lämnar tyvärr mycket i övrigt att önska. Ryktet om den dåliga inställningen mot företag stämmer tyvärr till alltför stora delar och där finns det en hel del att göra. Målsättningen finns väl men det gäller att gå från ord till handling.
Är det några människor som betytt särskilt mycket för dig i den här resan?
– Det finns naturligtvis många som varit viktiga men en som jag direkt kommer att tänka på är Bertil Andersson, Bilmetros grundare, som tyvärr gick bort nyligen. Han tog över Bil och Buss från Volkswagen/Scania-organisationen 1986 och byggde sedan vidare på det. Bilmetro omsätter i dag över tre miljarder och sysselsätter flera hundra personer. Bertil var en mycket sympatisk och ödmjuk personlighet som alltid var intresserad av de enskilda människorna i sin stora organisation. Att media inte uppmärksammat hans gärning tycker jag är mycket märkligt. Sedan min mamma Gerd så klart, 92 år och still going strong. En ordningsam kvinna som levt sitt liv ihop med en smått galen entreprenör i form av min pappa Rune. Hon drog i stort sett hela lasset under vår uppväxt. Fyra ungar och en gubbe som alltid var någon annanstans. Beundransvärt!
Vad är dina favoritplatser i vår region?
– Det är så klart Lexe där jag är uppväxt och Finnharsfjärden där vi nu håller på och bygger en stuga vid havet.
Vad vet vi då inte om Larsa Jonsson?
– Ja, det skulle vara att jag gillar att apa mig. Att spela i en revy är faktiskt en framtida dröm. Dessutom tycker jag om att hålla tal, förvisso med blandat resultat. Ibland kan maten hinna kallna för middagsgästerna innan jag är klar. Jag skulle dessutom vilja poängtera att jag är mycket tacksam för att min familj låter mig hålla på som jag gör. Självklart försummas dom i viss mån då det är mycket arbete och resandet är i alla fall 70 till 80 nätter per år.
Hur ser framtidsplanerna ut?
– Verksamheten har ju verkligen vuxit mycket trots att jag egentligen vill ha den lite mindre och ”lagom”. Men det är bevisligen svårt att lära sig bromsa när man gasat hela livet. Jag vill väl som alla andra som passerat 50 försöka jobba och stressa mindre, så den planen finns väl, även om jag inte satt den riktigt på pränt än.
Bildtexter: Christer Johannesson, CJ Transport AB I Tumba, har gjort affärer med Lars Jonsson i drygt 20 år och blivit en nära vän på köpet.
Namn: Lars Jonsson,
Titel: Lastfordonsentreprenör
Ålder: 53 år
0:- Fri för nedladdning.
Antal tecken i artikeln: 7959
Materialet får bara användas, helt eller delvis, efter godkännande av publicisten eller medverkande i text och foto.