I början av maj kunde Hyundai stolt berätta om sitt samarbete med fotbollsföreningen Gatans Lag, som arbetar för att besegra hemlöshet och socialt utanförskap genom fotboll. Hyundai har gått in som huvudpartner i föreningen och kan idag tillkännage en av de viktigaste aktiviteterna i partnerskapet. Med start imorgon, samma dag som fotbolls-VM drar igång i Brasilien, kommer Hyundai att skänka 100 kr till föreningens verksamhet för varje Hyundai som provkörs.
Provkörningsaktiviteten pågår till den 31 juli och genomförs över hela landet där samtliga av Hyundais 85 återförsäljare är med.
Roland Bägén är marknadschef på Hyundai i Sverige: - Vi vill lyfta fram vad fotboll egentligen handlar om; gemenskap. På planen och utanför planen. Genom vårt samarbete med Gatans Lag och provkörningsaktiviteten har vi möjlighet att bidra till föreningens verksamhet och deras resa till VM i höst. Vi hoppas förstås att provkörningsaktiviteten ska inbringa en betydande summa till Gatans Lag
Även hos Gatans Lag är man hoppfull inför samarbetet, säger Elisabeth Anderton, verksamhetsansvarig: - Samarbetet med Hyundai och provkörningsaktiviteten ger oss marknadsföring och en legitimitet som vi inte kan klara av på egen hand och det ger en möjlighet till finansiering som vi är beroende av för att kunna driva verksamheten. Att det är just Hyundai med så tydlig fotbolls- och sportinriktning stärker vår identitet och stolthet. Det är ovärderligt.
Gatans Lag använder fotboll som sitt främsta medel för att besegra hemlöshet, missbruk, kriminalitet och socialt utanförskap. Förutom att delta i Homeless World Cup anordnar Gatans Lag en rad aktiviteter som läger och fotbollsträningar där fokus ligger på att ge spelarna ett ökat ansvarstagande, rutiner och kontinuitet i tillvaron.
Hyundai har en lång historia av sponsorskap av fotboll. Sedan 1999 har Hyundai varit huvudsponsor för världens största fotbollsarrangemang som VM, EM och Confederations Cup.
Hyundai har tagit fram en ny reklamfilm om Gatans Lag som kommer att sändas på TV4 under fotbolls-VM. I reklamfilmen möter tittarna några av spelarna i Gatans Lag, samma spelare som kommer representera Sverige i Homeless World Cup i Santiago i Chile under oktober.
Hyundai har också tagit fram ett antal kortare filmer med några av fotbollsspelarna som berättar om hur Gatans Lag och fotbollen har hjälpt dem att ta sig ur hemlöshet och socialt utanförskap.
Förutom att Gatans Lag arbetar med flera sponsorer stöds de även av ett antal ambassadörer. En av dessa är landslagstränaren Pia Sundhage: - Jag ser glädjen och glöden i ögonen hos hemlösa som utövar världens roligaste idrott tillsammans, fotboll. Därför är det självklart att ställa upp för Gatans Lag, säger Pia.
Mer information om Gatans Lag och samarbetet, inklusive filmerna om laget, finns på http://www.hyundai.se/gatanslag.
Mer information:
http://www.gatanslag.se/
http://www.facebook.com/GatansLag

Hyundai Bilar AB, http://www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 85 försäljningsställen och 111 serviceverkstäder landet runt.
Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 186 länder via 5 300 återförsäljare. 2013 såldes 4,7 miljoner Hyundaibilar världen över och Hyundai Motor Company är världens fjärde största biltillverkare. Hyundai har idag 12 bilfabriker; tre i Korea, tre i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland och Brasilien.
Mer info: http://www.hyundai.se