Maria Forssén är ett underbart yrväder fyllt av glädje, kreativitet och en stark vilja att lyfta fram kvinnor och de små företagen. Stockholm Beauty Week startade hon i de egna lokalerna, mötesplatsen So Stockholm i Kungsträdgården.

Redan som treåring krängde hon tussilagor till överpris och när hon skulle välja yrkesväg tyckte att hon hade mer gemensamt med invandraren som startade korvkiosk runt hörnet än klasskamraterna som gjorde chefskarriär.

– Ja, det är sant, säger Maria och skrattar. Jag tycker om att lyfta fram andra och föra ihop dem för att de ska få en skjuts i deras karriär. Om jag tittar tillbaka så har jag alltid tyckt att det har varit roligare att framhäva andra än mig själv.

PRESSVECKOR OCH GOODIE BAGS

Maria sysslade med mode och höll i pressveckor och inköpsveckor. Hon jobbade med designers som behövde hjälp att hitta sponsorer.

– När vi hade goodie bags fanns det ofta en skönhetsprodukt med och det var då jag fick idén om att skapa en egen mässa för just skönhetsbranschen.

– Skönhetsindustrin har formligen exploderat de senaste 10–15 åren och behovet att få samlas och träffa kunder under samma tak var stort. Jag kände också att det var viktigt att förlägga mässan centralt. Och att vara på Berns känns fantastiskt. Det går att få in 80 utställare och det är roligt att det är fullbokat, säger Maria.

Mässan slår upp portarna redan klockan tio på förmiddagen och stänger först klockan 21 och där emellan kommer mycket att hinna hända.

– Det är som ett enda stort mingel under elva timmar. Jag eftersträvade att skapa en kombination mellan en butik och ett hotell. Det vill säga som ett exklusivt boutiquehotell och så med sina kristallkronor blir känslan så på Berns. Dessutom har vi ju tre våningar att röra oss på, inklusive den somriga terrassen.

Skönhetseventet lockar människor i alla åldrar, något Maria tycker är oerhört glädjande. I Sverige är vi fortfarande så fokuserade på ålder, men inte på beauty week.

– En besökare kan vara en läkare som har en egen klinik och en annan kan vara en ung tjej som går på en stylistlinje. När vi möts över generationsgränserna men också yrkesgränserna kan vi lära oss mer av varandra. Jag tycker att man ska säga hej, och se och vara nyfiken på alla, menar Maria.

GEDIGET FÖRELÄSNINGSPROGRAM

Hon ser också mässan som en dörröppnare och ett sätt att få nya kontakter, att få tips och råd kring hudvårdsprodukter och lite mer avancerade behandlingar.

– Att unga kvinnor startar eget och ger enklare behandlingar och invandrarkvinnor som startar salong är ju ett sätt att försörja sig då det kan vara svårt att komma in på en mer kvalificerad arbetsmarknad, och ett sätt att hitta ett yrke som man trivs med.

Många av besökarna är salongsägare. Det kommer några tusen besökare under dagen. Utställarna kommer från hela landet och mässan är populär bland många journalister. 

Under hela dagen pågår föreläsningar och programmet är gediget. Från stamcellsforskning till vad peptider gör för hud som behöver läkas.

MANDARIN MEDIA  PRESENTERAR SIN ONLINETIDNING

 Mandarin Media för ett friskare Sverige att vara med presenterar sin tidning klockan 14.10 kommer Mandarins medarbetare; näringsmedicinaren och sjuksköterskan Fredrik Ölander och onlinecoachen och tränaren Jacob Hellberg att prata kost och träning.

Inträde och erbjudande: 100 kronor (istället för 150 kr) för 2 personer som swishas i entrén om du anger koden MANDARIN.