GIF Fotboll satsar på femte raka året i allsvenskan!
28/3, 2009 kl. 15:04När Gefle gick upp i allsvenska för fem år sedan var i princip varenda så kallad fotbollsexpert övertygad om att sejouren skulle bli bara ettårig. Nu har det gått fem år och om alla dessa experter tuggat i sig en bit av Råsundas gräsmatta för varje år som GIF trotsat deras profetior så hade nationalarenan haft en ny gräsmatta vid det här laget!
Gefle IF har flera nya spelare som skall spelas in i laget men också en nyhet på tränarfronten. Urban Hammar skall dela tränaransvaret med Per Olsson och Thomas Andersson, vilket klubben tror skall bidra till att lyfta laget.
– Urban kommer till oss för att vi skall bli ännu bättre på att utveckla både människorna och verksamheten, säger Per Olsson.
Pers dubbla roller som både sportchef och tränare i Gefle IF har varit tradition under många år. Kenneth Rosén och andra före honom hade också dubbla roller.
– Men jag kan villigt erkänna att tränarjobbet är den absolut roligaste delen av jobbet, tillägger Per.
För Per innebär Urbans inträde på Strömvallen att han får avlastning främst när transferfönstret öppnas under säsong.
Målsättningen för 2009 är att minst bli bland de 10 bästa. Men om årets motto slår in skulle det kunna gå hela vägen, eller vad sägs om följande kaxiga devis: ”Vi har ingen tanke på att vinna allsvenskan, i stället tänker vi försöka att vinna varje match”.
Motståndarna har nog fått betydligt mer respekt för GIF, inte minst Malmö FF som fick stryk de tre första matcherna på Strömvallen. Vem minns inte den sagolika vändningen när GIF vände från 0-3 i halvtid till 4-3 vid full tid! MFF hade lärt sig läxan och vann förra årets match på Strömvallen. I bragdmatchen räknade någon fram att de två dyraste spelarna tillsammans kostade mer än hela GIF:s omsättning det året!
Förra året gick bollen lite för ofta stolpe ut i stället för tvärtom, som de tre första åren. I år använder Per Olsson tillsammans med Urban och Thomas de erfarenheterna för att årets säsong skall bli bättre.
– Jag kom till Gefle IF för att bidra till lagets utveckling och en resultatförbättring, säger Urban Hammar.
Urban tycker att Gefle IF har en bra strategi och en klok ledning där alla jobbar hårt för att få så bra resultat man kan med begränsade resurser. Tanken är att spelarna skall utvecklas både på och vid sidan av planen. Till sin hjälp har man tagit Adecco, som kommer att testa alla spelare för att kunna ge dem goda råd på det privata planet. Idag är de flesta elitfotbollsspelare mer eller mindre på heltid, men det kommer en tid efter fotbollen. Därför vill Gefle IF hjälpa spelarna att förebereda sig för den situationen eller åtminstone så att de får upp ögonen så att de tar vara på möjligheten att förbereda sig.
– Under 8-9 månader av året har spelarna möjlighet att studera mm vid sidan av fotbollen eller göra att annat för att planera för framtiden, säger Per Olsson.
På marknadsavdelningen jobbar Marco Bäcker, Magnus Lindmark och Therese Lenholm på högtryck med den finansiella delen av verksamheten.
Marknadsavdelningen utgår från samma tankar som fotbollen, man försöker vara så effektiva som möjligt och få ut så mycket som möjligt av små resurser.
– Verksamheten bygger på känslor och det vill förmedla till våra sponsorer och samarbetspartner, säger Magnus Lindmark.
– Många företagare i regionen känner igen sig i det sätt Gefle IF arbetar och de värderingar som styr klubben, lägger Marco Bäcker till.
De tycker att det är viktigt att sponsorerna har nytta av samarbetet även på lång sikt. Man arbetar för att det skall vara en bra dialog där alla får känna sig delaktiga. Några gånger per år sker också en återkoppling genom olika sponsorträffar. En enkät visar också att de flesta sponsorerna är mycket nöjda med samarbetet.
Vilka nyheter får vi se i år?
Den största nyheten är väl restaurangtältet där alla kan beställa bord för att tillsammans med vänner, kunder och personal kan äta en god middag före matchen. Kompisgäng, företag eller andra organisationer är välkomna att höra av sig till Gefle IF och beställa bord. Gästerna får också möjlighet att använda tältet i pausen.
En annan nyhet är att ”Blå Huset” kommer att användas som pub för medlemmar i GIF (ring 026-66 52 41 för medlemskap) och i supporterklubben Sky Blues (www.skyblues.se). Medlemmarna kan samlas där och ladda upp i god tid före matcherna. Det blir också servering efter matcherna. När det är bortamatch planerar man att också ha öppet och visa matchen på TV.
I år svarar Heartbreak Hotel för både restaurang- och pubverksamheten på Strömvallen.
Det blir också fler orter runt Gävle som ordnar fotbollsresor till Strömvallen.
GIF erbjuder också fotbollsklubbarna i både Gästrikland och distrikten runt om att ordna subventionerade fotbollsresor. Tanken är att uppmuntra fotbollsintresset, det är ju inte mer än 5 landsortsstäder som kan erbjuda allsvensk fotboll i år!
Ett av nyförvärven i år är Emil Hedvall, som närmast kommer från Söderhamn. Emil kommer ursprungligen från Leksand och han valde fotbollen för att han tyckte han var bättre på det.
– Jag blev verkligen glatt överraskad när Pelle Olsson hörde av sig och berättade att de hade följt mig de senaste åren, berättar Emil
Den lovande målvakten valde GIF för att få mer arbetsro och kontinuitet med målvaktstränaren Urban Oskarsson. Emil tycker att det har fungerat bra och samarbetet med de nya lagkamraterna känns också bra.
Gefle IF satsar av tradition på långsiktiga värvningar. De pengar man fått in på de senaste spelarförsäljningar används inte i driften utan enbart för nya investeringar. René Makondele, Johan Oremo, Patrik Bojent, Magnus Wikström, Anders Wikström med flera är bevis på Gefle IF:s förmåga att få lovande spelare att blomma ut. Det är också anledningen till att många av årets nyförvärv har valt Gefle IF när Per Olsson har hört av sig.
För Gefle IF är känslan för laget och klubben viktigare än pengar, en filosofi som vi hoppas innebär att vi får se allsvensk fotboll i Gävle även 2010!
2 000:- exkl. moms
Antal tecken i artikeln: 7406
Materialet får bara användas, helt eller delvis, efter godkännande av publicisten eller medverkande i text och foto.