Gefle IF Fotboll vädjar om Gävlebornas stöd
5/7, 2017 kl. 09:33Efter degraderingen till Superettan 1916 spändes bågen högt med ambitionen att snarast komma tillbaka till allsvenskan. Men det har visat sig betydligt svårare än förväntat. Resultaten har definitivt inte varit i närheten av det som förväntats och just nu parkerar Gefle IF på sista plats med 7 poäng upp till kvalplats. Tyvärr har publiksiffrorna också dalat, för närvarande cirka 800 besökare i genomsnitt. Andra intäkter har också varit lägre än budgeterat vilket lett till en situation där Gefle IF behöver ett tillskott på cirka två miljoner i år för att klara elitlicensen.
Tillförordnade ordförande Malin Rogström och klubbdirektören Pär Lagerström hälsade de närvarande välkomna.
– Gefle IF är en organisation som driver verksamhet för att göra en skillnad och då handlar det inte enbart om elitfotboll utan också om ideellt arbete med ungdomar, sa Malin Rogström. Vårt ideella arbete med ungdomarna motsvarar 5 fritidsgårdar per år!
Enligt försäkringsbolaget Skandia så riskerar 12 procent av dagens 6-åringar att hamna i utanförskap när de är i 20-årsåldern. Samhällskostnaden för det beräknas till två miljarder kronor per år, bara i Gävle!
– Elitfotboll ger bra PR för Gävle men vi anser att ungdomsverksamheten är en viktig grund för framtiden, för både oss och samhället, sa Malin Rogström.
Gefles ljusblå himmel förmörkas av orosmolnen kring ekonomin. Nedflyttningen till Superettan innebar att budgeten krympte:
• - 7 miljoner i minskat bidrag från förbundet, TV-intäkter mm
• - 1,5 miljoner i sponsorintäkter
• - 2 miljoner i publikintäkter (om trenden håller i sig)
• - 4,5 miljoner i minskat stöd (från bland annat Gävle kommun)
Totalt minskade budgeten från 35 till 20 miljoner. 2012 var planhyran på Strömvallen drygt en miljon, vilket ökade till drygt två miljoner 2016 på Gavlevallen Klubben för diskussioner med Gävle kommun om det går att minska hyreskostnaderna.
Klubben har tvingats göra kraftiga besparingar, totalt cirka 8 miljoner:
• personalen har minskat med 30 procent
• spelarlönerna minskade på grund av nedflyttningen
• spelartruppen har minskat med 5 spelare, från 24 till 19
• vakanser har inte tillsatts (sportchef, ekonomiansvarig, akademiansvarig, informationsansvarig)
• mer ideellt arbete
- Styrelsen jobbar helt ideellt så där kan vi inte göra några besparingar, sa Malin Rogström. Vi behöver också hitta nya intäkter, bland annat undersöker vi möjligheter att få stipendier och bidrag bland annat från olika fonder mm.
Men det finns också behov som föreningen behöver arbeta med:
• värva ytterligare en spelare till A-laget
• fler resurser till breddverksamheten och fotbollsakademien
• ökade publikintäkter
– Våra medarbetare och ledare har gjort enorma insatser under året men tyvärr är prognosen att vi kommer att göra ett underskott på cirka 5 miljoner, sa Pär Lagerström. Vi har ett eget kapital 3,5 miljoner men för att känna oss på säkra sidan behöver vi ett tillskott på två miljoner till årets slut.
Ett sätt att få in pengar är en ”swish-kampanj” där intresserade kan skänka pengar till Gefle IF. – En anonym partner dubblar alla insättningar så om du skänker 100 kronor dubblas det till 200, sa Pär Lagerström. Det går naturligtvis lika bra att sätta in pengarna på vårt bankgiro.
Gefle IFs swishnummer: 123 535 64 49
Gefle Ifs bankgiro: 358-5684
Märk bidraget med “swishkampanj GIF”.
Gefle IF kommer också att informera partners och supportar om situationen.
– Vi är öppna för all typ av hjälp och idéer, avslutade Malin Rogström. Vi hoppas verkligen att vi får stöd från våra supportrar och samarbetspartner.
Så det är bara att swisha på så mycket som möjligt.
Spelmässigt ser det lovande ut för Gefle IF och det är ändå 16 matcher och 48 poäng kvar att spela om! Nästa hemmamatch på Gavlevallen går av stapeln den 29 juli kl 16 och spelas mot GAIS.
Det är bara att hoppas att Gävles fotbollshimmel blir fortsatt ljusblå när sista matchen spelats den 4 november mot Brommapojkarna!
Text: Torbjörn Edlund
0:- Fri för nedladdning.
Antal tecken i artikeln: 4459
Materialet får bara användas, helt eller delvis, efter godkännande av publicisten eller medverkande i text och foto.