För många verkar Black Friday vara synonymt med chanser att göra fantastiska klipp och spara massor av pengar. Reklamblad och tv-annonser skriker ut om galna rabatter och en "måste-ha" attityd. Men om vi tar ett steg tillbaka och reflekterar över det hela, är det verkligen så bra som det verkar?

Sanningen är att Black Friday ofta driver oss till att köpa saker som de flesta egentligen inte behöver. Det är som om vi hypnotiseras av de stora skyltarna med procentrabatter och lockas att öppna plånboken i en utomkontroll. Många köper saker de knappt tänkt på innan denna hektiska dag, och väl hemma kanske inte riktigt visste varför inköpet skedde egentligen.

Det är som om vi har blivit lurade av marknadsföringens makt och tappat vår förmåga att tänka kritiskt. Vi följer strömmen och köper saker för sakens skull snarare än för deras faktiska värde eller nödvändighet. Är det verkligen så här vi vill spendera vår tid och våra pengar?

Kanske är det dags att omvärdera våra prioriteringar. Istället för att jaga efter erbjudanden som egentligen inte betyder så mycket i det stora hela, kanske vi borde fokusera på att skapa minnen och spendera tid med våra nära och kära. Kanske är det dags att säga nej till den kommersiella hysterin och istället säga ja till en mer meningsfull tillvaro.

Så, när Black Friday nu är här - ta en stund att tänka över vad som verkligen är viktigt för dig. Låt inte marknadsföringens larm och lockrop styra dina beslut. På det sättet kan du göra mer meningsfulla val som verkligen berikar ditt liv.

Joe Formgren
Publicist och realist