Fem personer, inklusive Johnny och Henrik Dahlqvist, säljer sedan 20 september möbler i det anrika huset som patronen på Mackmyra Bruk lät bygga år 1900, och som bland annat inhyst Olles Möbler i två generationer.
– Fem personer kommer inte att räcka, men vi börjar i liten skala och lär oss tillsammans, förklarar Johnny Dahlqvist.
I Gävle är 55-årige Dahlqvist bäst känd som bilhandlare efter närmare 20 år i branschen, senast som återförsäljare av Toyota.
Som bilhandlare har Johnny Dahlqvist sålt flera olika märken genom åren. Bland annat italienska Alfa Romeo.
– Det varade i tre månader, ler Johnny och låter förstå att det hann uppstå en hel del strul under den korta relationen.
– Droppen var när jag slog upp tidningen en morgon och såg att generalagenturen beställt en helsidesannons om att vi skulle premiärvisa en ny bilmodell som inte ens fanns på marknaden … med ballonger och allt. Samma dag skruvade jag ner skylten och ringde agenturen och sade att dom hade grejer att hämta hos mig.

Tänkte köpa bil – köpte hela företaget
Johnny Dahlqvist blev bilhandlare mest av en slump 1986. Han hade då återvänt till Gävle med sin familj efter sju år i Helsingborg där han och hustrun startat en Svensk Direktreklam-filial.
– Det var tuffa år. Jag gick till jobbet klockan åtta och kom hem nio på kvällen när min hustru gick till jobbet. Vi möttes i stort sett bara i dörren. Vi hade ju småbarn att ta hand om.
Trots att familjen gillade Skåne och närheten till kontinenten, flyttade man hem 1986.
– Jag var 32 år och sugen på något nytt. Jag gick in till JAB på Skol­gången, som ägdes av Janne Berglöv, för att köpa en bil. Två timmar senare gick jag ut och hade köpt hela företaget.
Johnny Dahlqvist ler åt minnet.
– Jag visste ingenting om hur det fungerar i bilbranschen, med registreringar och försäkringar och sådant. Jag har faktiskt den allra första ordersedeln kvar – den är inte korrekt ifylld (skratt).

Nere på knä
Framgångarna som Johnny upplevt som entreprenör i Skåne fortsatte som bilhandlare på hemmaplan. Men strax efter att bilfirman byggt ny lokal mitt emot Ericsson Bilteam och fått agenturen på BMW, tornade mörka moln upp sig.
– Jag hade på bankens inrådan tagit ett lån in blanco på 50 miljoner kronor och startat ett finansbolag för att finansiera avbetalningar och leasingaffärer. Lånet var upphandlat i japanska Yen. Banken försäkrade mig gång på gång om att det var en säker affär.
Men hösten 1992 vek sig marknaden som en fällkniv och riksbanken såg sig tvingad att höja räntan till 500 procent.
– Jag minns såväl när jag satte mig i bilen efter en auktion i Stock­holm och skruvade på radion – riksbanken meddelade att den svenska kronan hade släppts fri.
– På några minuter var de 50 miljonerna plötsligt 65 miljoner i skuld till banken.
Johnny tystnar för några sekunder.
– Det var inga roliga år kan jag säga.
Han såg sig tvungen att försätta sina bolag i konkurs.
– Jag kunde inte jobba gratis åt banken i 15 år, det gick ju bara inte. Jag var nere på knä – jag hade fru och tre barn hemma i villan. Och på banken fanns ju ingen av de personer kvar som jag hade pratat med, de åkte ju varenda en.

Lyfta Toyota i Gävle
Historien fick ändå ett lyckligt slut. Konkursförvaltaren drev bolagen vidare och lyckades till slut betala tillbaka alla skulder.
– Vet du vad det svåraste var under den här tiden, utbrister Johnny. Det var att fortsätta gå ner till Concordia och äta lunch med kollegerna dag efter dag, utan att vika ner sig. Klarar man det, då klarar man allt. Och det gjorde jag.
För Johnnys del var det bara att börja om från början igen. Och efter några år slog han sig ihop med Reidar Blomqvist, tog över Lindqvist Bil och byggde Toyota-hallen i Hemlingby.
– Vi var två helt olika människor. Reidar är extremt administrativ medan jag gillar att sälja. Det gjorde att vi hade hundra procent fokus på det vi var bra på.
Tillsammans såg de till att lyfta Toyota i Gävle från 4 procent av marknaden till 14 procent på 6 år.
– Det var bara Volvo som var större än oss just då, säger Johnny.

Stöttande far
Johnny Dahlqvist ser en omedelbar koppling mellan bil- och möbel­branschen.
– Vi säljer kapitalvaror. Det gäller att skapa förtroende. Har du inte den sociala kompetensen fungerar det inte. Det personliga mötet är viktigt.

Hur kommer det sig att det blev butikskedjan EM?
– Det finns inte någon EM-butik i närheten vilket gjorde oss lite upphetsade. Sen är det mycket energi i kedjan med nya ägare, bland annat Melker Schörling som byggt upp Securitas. Det finns ett intresse för design inom företaget med egen ateljé. Vi har bland annat en egen linje som Per Holknekt från Odd Molly har ritat. Det känns kul att vara med i den här nysatsningen helt enkelt.

Vilken person skulle du vilja säga har betytt mest för dig som företagare?
– Det var min far Ingemar. Min familj kommer från Sandviken och de allra flesta på fädernet har arbetat på bruket, men min far var elektriker. När jag ville flytta till Helsingborg och starta eget var det många som tyckte att jag borde stanna i Sandviken och inte ge mig på något så dumt som att bli egen företagare. Men min far stöttade mig – han såg mig i ögonen och frågade om jag trodde på det här, sen skrev han på borgen på ett lån på 100 000 kronor.
– Tyvärr gick han bort alldeles för tidigt, vid 53 års ålder. Men att han trodde på mig, och det betydde väldigt mycket.

Text: Henrik Nyqvist
Foto: Per-Erik Jäderberg