Flera undersökningar visar att så många som 90.000 företag riskerar nedläggning när 40-talisterna går i pension, om vi inte vidtar åtgärder för att underlätta ägarskiftena!
Åren 2005-2006 genomförde Sten Wedin och Lars Findahl ett projekt för att se om köp av befintliga företag skulle kunna vara ett alternativ för uppsagd personal i samband med nedläggningen av tre regementen i Östersund. De insåg att ägarbyten rymmer många möjligheter men också vissa svårigheter, bland annat bristand kunskap. För att kunna genomföra ett mer effektivt arbete med ägarskiften i framtiden är det viktigt att dra nytta av alla erfarenheter inom detta område.
Wedin och Findahl har också undersökt vad som har gjorts för att underlätta för övertagande av småföretag. Målet har varit att visa på de möjligheter som finns för ett långsiktigt arbetssätt som underlättar och ökar antalet företagsövertaganden i små företag. De har också arbetat fram arbetsmodeller för hur övertagandet kan gå till.
Sten Wedin är egen företagare, Jojac AB, liksom Lars Findahl, Findahl Affärsutveckling AB. Studien är finansierad av Verket för näringslivsutveckling (NUTEK), Sandvikens Kommun och Integrationsenheten vid Länsstyrelsen i Gävleborgs län.
Förstudien har genomförts med intervjuer med olika aktörer som kommunernas Näringslivsenheter, näringslivsorganisationer, ALMI, revisionsbyråer, företagsförmedlare, banker, företrädare för söktjänster mm. Dessutom har de läst massor med rapporter och utredningar i ämnet.
Lars och Sten har också arbetat fram förslag som kan underlätta överlåtandet av företag mellan 40-talister och en yngre generation:
Rådgivare till nyföretagare: utbildning i hur man söker, hittar och kontaktar företagare som står inför ägarskiften som alternativ för duktiga entreprenörer som saknar bra affärsidéer
Köpare: utbildning samt i vissa fall kompletterat med coachning och rådgivning
Säljare: utbildningar med inriktning på förberedelse och värdehöjande aktiviteter, hur man tar fram beskrivning av säljobjektet, värdering av företaget, hur hittar man köpare och bra rådgivare mm
Invandrare SFF: riktad Svensk-utbildning kombinerat med Svenska För Invandrare (SFI) och svenska som andraspråk (SAS) samt yrkesrelevanta kurser för företagare
Mötesplatser: mötesplatser där säljare och köpare kan mötes, till exempel på Internet, både rikstäckande och med stark regional eller lokal koppling mm. All erfarenhet hittills visar på vikten av både riktad marknadsföring till presumtiva säljare och att säljarna får garantier om att ingen information kommer ut till andra än de som har bedömts som möjliga köpare
Regionalt samarbete: området bör inte vara större än att aktiviteterna kan samordnas av en aktör samt att köpare och säljare kan känna samhörighet och identifikation med varandra och samordnaren. Ett nära samarbete bör också ske med olika kommersiella aktörer
Finansierig: det är inte klart hur man skall kunna finansiera aktiviteterna. En möjlighet till finansiering för förberedelser till köpare skulle kunna vara Starta-Eget-bidrag och någon form av konsultcheckar till säljare för förberedelsearbete
Regionalt samarbete i Gästrikland: Gävle, Sandviken, Hofors och Ockelbo samarbetar via ett gemensamt forum för nyföretagare, ”Etablera”. I Sandviken finns en aktivitetslokal där det skall finnas utrymme för företag att pröva affärsidéer, hitta rådgivning och få information och utbildningar. Etablera har också ett samarbete med en lokal bank och revisionsbyrå. Verksamheten finansieras av kommunerna och får bidrag från Sparbanksstiftelsen.
Att ta över ett befintligt företag är ett intressant alternativ för den som är intresserad av att starta eget. Man får en färdig verksamhet med produktion och kunder. Därmed är det bra möjligheter att komma igång snabbt med arbetet att förverkliga sina idéer. Säljarna kan också få känna tillfredsställelsen av att se sitt livsverk leva vidare!