Denna artikel är en annons - Klick kan leda till externa sidor

8 trappsteg till ett starkare varumärke!

23/10 kl. 13:15

8 trappsteg till ett starkare varumärke!

Ta trappan istället för hissen, brukar man säga till den som vill stärka sin kondition. Samma råd kan ges till de organisationer som vill stärka sitt varumärke, för när det gäller varumärken finns det ingen hiss. Det går inte att med en knapptryckning flytta företaget till en ny position i människors medvetande. Nej, starka varumärken byggs inifrån, steg för steg. Här är en trappstegsmodell som kan fungera såväl för uppbyggnaden av ett enskilt medarbetarevent som det långsiktiga bygget av ett varumärke.

Samling: Vi blir alltmer digitala i vår kommunikation, men det räcker det inte att skicka mail eller lägga ut information på intranätet om medarbetarnas engagemang ska väckas. Nej, ett verkligt möte (IRL) mellan de människor som berörs är en förutsättning. När människor träffas blir det fysiskt påtagligt att man är en grupp – och första steget i förståelsen för vad vi representerar tillsammans är att vara tillsammans.

Sammanhang: När människor samlas söker de självmant efter gemensamma nämnare. Här gäller det att beskriva det sammanhang som företaget/organisationen/avdelningen eller gruppen verkar i. Försök att alltid att ge deltagarna svar på frågorna ”Vad gör vi (här)?” ”För vem?” och ”Varför?” Det handlar om att måla upp ”den stora bilden”, den bild som ofta är glasklar för ledningen men faktiskt ganska sällan för medarbetarna.

Samtal: En av de viktigaste fördelarna med upplevelsebaserad kommunikation är möjligheten till dialog mellan deltagarna. (Om det bara är människor på scenen som är aktiva, så blir resten passiva.) Samtalet är nyckeln till att skapa delaktighet. Skapa utrymme för deltagarna att prata med varandra, samråda, och mejsla fram sin ”sanning”. Sprid denna sanning i gruppen och fortsätt att prata till ni börjar få en gemensam uppfattning.

Samsyn: Målet är att få en gemensam bild som alla kan förstå och acceptera. Alla ska ha samma uppfattning om ”vad”, ”för vem” och ”varför”. Alla ska dela uppfattning om vart gruppen är på väg och vad den vill åstadkomma.

Samförstånd: Lyckas ni skapa samsyn, så börjar människors hjärnor att arbeta. Och när de börjar förstå utmaningarna på samma sätt och rikta koncentrationen mot samma mål, uppstår det man kan kalla en ”kollektiv intelligens”. Då – när 10, 100 eller 1000 hjärnor arbetar åt samma håll – kan vi börja prata om konkurrenskraft!

Samverkan: Människor i samförstånd vill hjälpa varandra. Och när en grupp på allvar börjar hjälpa varandra ökar effektiviteten. Det finns modern ekonomisk forskning som tydligt visar att gruppers prestationsförmåga till största delen avgörs av deras vilja att hjälpa varandra i vardagen och faktiskt samverka mot det gemensamma målet.

Samhörighet: När människor hjälper varandra, och märker att alla får ut något av det, så stärks automatiskt samhörigheten i gruppen. Det blir påtagligt att ”viet” är större än ”jaget”, och det är något vi innerst inne längtar efter. Människan är ett flockdjur som behöver den bekräftelse som en grupptillhörighet ger.

Sammanhållning: En grupp där ”vi-känslan” har fått fäste är en grupp som håller ihop och försvarar varandra. En grupp där deltagarna försvarar varandra är stark. Och en stark grupp är grunden till ett starkare varumärke.

Och det var väl ett starkare varumärke du ville ha – eller hur?

Vill du veta mer når du oss på Brinc på telefon 026-10 27 00, eller mig direkt på 070-227 35 20.

/Axel Wiman

Publicerad via YodoNews i samarbete med SvenskPress.

Axel Wiman

Axel Wiman

Brinc relations AB

Från Gävle, Gästrikland

Medlem och publicist i Yodo Network

Ladda ned

0:- Fri för nedladdning.

Vad vill du läsa?

Publicera

Mer läsning

Välj ditt språk

Senaste nytt

Hjälp

Stäng