Jag tycker att begreppet behöver nyanseras. Vi behöver prata vinst i välfärdssektorn ur ett större perspektiv, speciellt vi som bor utanför storstäderna. Vi behöver också skilja på vinst och utdelning.

Låt mig ge ett exempel. Nyligen besökte jag en friskola i Hälsingland. Här jobbar närmare 50 personer (varav fyra delägare) utifrån sitt engagemang för den pedagogiska idén om att alla elever vill och kan! De köper in bra, näringsrik och lokalproducerad mat från en lokal entreprenör. De satsar på personlig utveckling som ett ämne på schemat för att skapa medvetenhet om den egna utvecklingen och ge goda förutsättningar för ett livslångt lärande. De vill ge eleverna möjlighet att utveckla sin sociala kompetens och menar att kursplanen ger eleven goda verktyg att aktivt styra sin framtid, hantera sina känslor, må bra och bygga starkare och bättre relationer i sin omgivning – allt för en grundförutsättning för god inlärning och goda studieresultat.

Den eventuella vinsten, i ekonomiska termer, återinvesterar de i verksamheten. Vad skulle de annars göra? Utan investeringar i sin verksamhet får de på sikt heller inga nya kunder. Och den eventuella aktieägarutdelningen de kan göra täcker inte på långa vägar alla övertidstimmar och utlägg.

Men det är den bredare vinstdiskussionen som jag tycker att vi ofta tappar bort. Vinsten av att kunna skapa, utveckla och driva något man tror på är betydelsefull på flera plan. Företagare som brinner för vad de gör skapar ringar på vattnet av engagemang. För orten gör det stor positiv skillnad att skolan, med sin ambition, service och arbetstillfällen, ligger där den ligger. Familjer på orten får större valmöjlighet. Medarbetarna är delaktiga, påverkar och bidrar direkt till den egna arbetssituationen. Vad skulle de annars göra? Utan en bra verksamhet får de på sikt inte ha sitt jobb kvar.

Jag har den största respekten för våra skattepengar och hur vi använder dem. Men var går gränsen för att göra vinst? Får entreprenören som anlägger vägen fram till skolan gå med vinst? Får leverantören av gungor till skolgården gå med vinst?

För att få en bra överblick behöver vi även se de stora samhälleliga vinster som välfärdsföretagare bidrar med. Att kunna göra det man tror på är en drivkraft som ger stora vinster för vårt samhälle.

Lotta Petterson
Regionchef Svenskt Näringsliv