Förutom kontor rymmer det nya huvudkontoret även en stor utställningslokal i gatuplan där modellprogrammet kan visas. Detta var något man saknade i det gamla kontoret. På tredje våningen finns en eventanläggning med möjlighet att husera 1.200 personer. Denna är tänkt att användas till bland annat internationella lanseringar av nya bilmodeller.
Stort fokus har legat på att minimera energi- och vattenförbrukning. Enligt beräkningar från den japanska energimyndigheten kommer kontoret att vara hela 40 procent mer energieffektivt än andra liknande, nybyggda kontorsfastigheter i Tokyo. Vid sidan om detta har den senaste tekniken för skydd mot jordskalv implementerats och huset är självförsörjande på såväl el som vatten i händelse av en naturkatastrof.
Subarus gamla huvudkontor låg i stadsdelen Shinjuku och togs i bruk 1966.
Subaru växer snabbt och är en av få biltillverkare som visar vinst. Den ökade efterfrågan globalt pekar på att Subaru kommer att tillverka och sälja drygt 840.000 bilar under 2014. Planen är att passera miljonstrecket inom några år.
Flera nya modeller finns i pipe-line och arbetet med att vidareutveckla Världens, enligt amerikanska IIHS, redan mest avancerade förarassistanssystem EyeSight pågår med oförminskad intensitet. Nästa generation – EyeSight III – är klart att sätta i produktion senare i höst och kommer att lanseras i Europa under första kvartalet nästa år.
Bilvaruhuset Dahlboms Bil är återförsäljare för Subaru i Gävleregionen.
- Subaru ligger i framkant när det gäller utvecklingen av bilar så det är väl bara naturligt att de gör det även när det gäller byggnader, säger Christer Dahlbom, VD Dahlboms Bil. Vi ser ju att Hyundais bilar blir mer och mer energieffektiva för varje ny modell som presenteras och nu har de också byggt den mest energieffektiva byggnaden i sitt slag!