Som pedagogisk ledare och chef för lärarna och övrig personal i skolan har rektorn det övergripande ansvaret för att verksamheten som helhet inriktas mot de nationella målen. Rektorn ansvarar för att skolans resultat följs upp och utvärderas i förhållande till de nationella målen och kunskapskraven. I 8 av 10 skolor som Skolinspektionen besökte 2012 följer rektorn inte upp och utvärderar undervisningen i ämnet idrott och hälsa i tillräcklig omfattning eller med tillräcklig kvalitet. Skolinspektionens tidigare kvalitetsgranskningar och regelbundna tillsyn har visat att detta område är en stor utmaning för skolledningar.

Det finns enligt Skolinspektionens rapport generellt sett behov av förbättringar. Kvalitets-granskningen tyder på att behovet av att utveckla uppföljning och utvärdering kan vara större inom idrott och hälsa än i många andra ämnen. Resultatet pekar på att rektorerna ofta saknar strategier för att ta ansvar för att undervisningen i idrott och hälsa följs upp, till exempel genom att ta del av lärarnas planeringar, elevernas individuella utvecklingsplaner och de skriftliga omdömena. De ser ofta inte heller till att åtgärdsprogram skrivs och följs upp, eller följer upp övriga resultat.

Ur Skolinspektionens rappport

En del av lärarna säger i intervjuer som Skolinspektionen har gjort att de inte känner att ämnet idrott och hälsa och deras undervisning är integrerad i skolans övriga kvalitetsarbete. Rektorerna förlitar sig på att lärarna gör det de ska men tar inga aktiva beslut för att följa upp eller utveckla förutsättningarna för undervisningen. Någon rektor menar i intervjun att: ”Vi prioriterar inte idrott och hälsa eftersom det är så mycket annat som står på agendan” Rapporten slår fast att Om inte rektorerna är aktiva och medvetet arbetar för att integrera lärarna i idrott och hälsa i skolans kvalitetsarbete riskerar ämnet att isoleras ur både organisatoriskt och pedagogiskt perspektiv.

Hur ser den individuella utvecklingsplanen ut i ämnet idrott och hälsa på din skola.?

HÄLSA SVERIGE

Niclas Carlson
Leg.Kiropraktor
för Hälsa Sverige
http://www.halsasverige.se

http://www.webcoach.se

http://www.niclascarlson.se

I en serie på 12 artiklar om ämnet idrott och hälsa i skolan uppmärksammar Hälsa Sverige Skolinspektionens ämnesgranskning i en kvalitetsrapport genom kiroprakator Niclas Carlson.

"Skolinspektionen gjorde 2012 ett slumpmässigt urval av kommunala och fristående skolor i hela landet för en utvärdering av ämnet idrott och hälsa i årskurs 4-6. Skolinspektionens uppdrag är att granska kvaliteten i sådan utbildning och pedagogisk verksamhet som står under myndighetens tillsyn. Från och med hösten 2011 trädde en ny läroplan, Lgr11, i kraft. I denna betonas utvecklandet av kunskaper i ämnet olika delar ytterligare jämfört med den tidigare kursplanen. I vilken mån undervisningen i idrott och hälsa kan erbjuda alla elever en likvärdig utbildning, som utgår från skollag, läroplan och kursplanen för årskurserna 4-6, är den centrala frågan i denna ämnesgranskning. Totalt ingick 28 kommunala grundskolor och 8 fristående skolor i granskningen".

SKOLINSPEKTIONENS RAPPORT 2012:5
Läs hela rapporten
http://www.skolinspektionen.se/Documents/publikationssok/granskningsrapporter/kvalitetsgranskningar/2012/idrott/kvalgr-idr-slutrapport.pdf

Flera artiklar i Hälsa Sverige ur Skolinspektionens rapport 2012:5

Oklara kunskapskrav i ämnet idrott och hälsa
http://www.svenskpress.se/articles/view/oklara-kunskapskrav-i-amnet-idrott-och-halsa

En av fyra skolor har för lite idrott och hälsa på schemat
http://svenskpress.se/articles/view/en-av-fyra-skolor-har-for-lite-idrott-och-halsa-pa-schemat

Kunskapsområdet rörelse prioriteras på gymnastiken
http://www.svenskpress.se/articles/view/kunskapsomradet-rorelse-prioriteras-pa-gymnastiken

Skolan individanpassar inte idrott och hälsa
http://www.svenskpress.se/articles/view/skolan-individanpassar-inte-idrott-och-halsa

Eleverna bedöms inte utifrån kunskapskraven i ämnet idrott och hälsa http://www.svenskpress.se/articles/view/eleverna-bedoms-inte-utifran-kunskapskraven-i-amnet-idrott-och-halsa

Många lärarer saknar rätt utbildning för att undervisa i skolidrott http://www.svenskpress.se/articles/view/manga-larare-saknar-ratt-utbildning-for-att-undervisa-i-skolidrott

Kiropraktor Niclas Carlson kommer från Gävle och är Högskoleutbildad och legitimerad av Socialstyrelsen. Niclas Carlson är tidigare t.f rektor och en av grundarna av Skandinaviska Kiropraktorhögskolan. Niclas är licensierad fystränare genom Riksidrottsförbundet RF och Bosön. Utvecklare av tjänsten Webcoach Hälsa och Sport för resultatstyrd träning på nätet som fått internationell uppmärksamhet. Strength & Conditioning coach för IFAF World Team -Världslaget i amerikansk fotboll samt fys och utvecklingsansvarig i Svenska Amerikanska fotbollsförbundet sedan 2005 och utbildare för Svenska Ishockeyförbundet i Träningslära och Hockeyatletism. Niclas Carlson ingår i utbildningsutskottet för Gästriklands ishockeyförbund sedan 2014. http://www.niclascarlson.se