Vissa påstår att det är svårare än någonsin att nå ut med sina budskap och att nå igenom i det enorma mediabruset. Jag sticker ut hakan och påstår att det är enklare än någonsin. Det gäller dock att ha vissa grundläggande kunskaper för att skilja på vad som är bra mediainvesteringar (reklamkostnader) och PR (publika relationer) eller ännu mer exakt - reaktionerna från den publik ni vill kommunicera med.

Ta det här magasinet som exempel. Innehållet är fyllt i huvudsak med läsarnas egna nyheter genom att de publicera dem direkt på Gestrike Magasinets hemsida eller de nyhetstjänster vi samarbetar med. Det är föredömligt PR-arbete. Allt syns och finns sökbart för både läsare och sökmotorer på hemsidan och i magasinet publicerar vi materialet, helt eller delvis i mån av utrymme och läsvärde.
Konceptet är egentligen lika enkelt som de gamla skoltidningarna där vi tillsammans hjälps åt att fylla tidningen med det innehåll vi själva är intresserade av men som förhoppningsvis även intresserar många andra läsare.
Det här betyder i sin tur att Gestrike Magasinet på nätet inte är en traditionell tidning utan snarare ett regionalt socialt media med hundratals aktiva skribenter. Som privatperson eller förening publicerar ni era nyheter och evenemang alldeles gratis på hemsidan liksom våra annonsörer.

Att det sedan är så pass många företag och organisationer som vill synas i sammanhanget och hjälper till med att dela på kostnaden för tryck och distribution är vi mycket glada och stolta över. Detta gör att vi kan fortsätta att dela ut magasinet gratis i hela 52.000 exemplar. Störst upplaga i Gävleborgs län och Sveriges kanske lägsta kontaktkostnad för att nå en sån stor målgrupp.
Är du nyfiken på hur ni skulle kunna utveckla er verksamhet genom att på ett enkelt sätt arbeta med både PR och smarta mediainvesteringar är du varmt välkommen att kontakta mig personligen. Jag bjuder på kaffe och en minigenomgång där jag delar med mig av mina erfarenheter i branschen.
Trevlig läsning!

Joe Formgren
Gestrike Magasinet
http://www.gestrikemagasinet.se

PS. Glöm inte att berätta för våra annonsörer att ni sett deras budskap, de vill nämligen gärna veta var just du tagit del av det. Och har de inget bra erbjudande så säger du till att de får skärpa sig till nästa nummer – och då är det vår!