Det var en glad stämning när mötet öppnade, Fastighetsägaren från Elgro AB och Svenska Spårvägssällskapet Gävleavdelningen skrev högtidligen under, med mötet som vitten, kontrakten och skakade sedan hand på sedvanligt vis.

Gävleavdelningen och dess spårvagnar har allt sedan april 2014 kämpat för att hitta en ändamålsenlig lokal för renovering av Gävles enda kvarvarande spårvagnar. Då de var tvungna att lämna lokalerna.

Den nya platsen är Femte Tvärgatan 4. Där även ett kontor kommer att inrymmas. Detta ökar möjligheterna och förutsättningarna betydligt. Läget är exemplariskt som utgångspunkt för spårvagnarna och endast ca. 150 m räls behöver läggas som anslutning. Detta kommer bli en för Gävle unik attraktion och en turistmagnet att kunna på ett ståndsmässigt sätt åka ut mot havet, Gasklockeområdet och Atlasområdet fiska ströva eller åka båt tex till Limön är en av visionerna som blir möjligt.

Fortsatta diskussioner kommer att tas med Kommunen, byggnads Tekniska Nämnden, Atlasgruppen, Gasklockorna för att hitta en bra modell.

Ett spårvägsmuseum kan i en snar framtid även den inrymmas på platsen där man skall kunna få veta mer om Gävle som Spårvagnsstad 1909-1956. Att kunna köra spårvagn i autentisk Gävlemiljö är en av tankarna. Vi har lite saker från spårvagnarna men vi tar gärna mot mer som tex. uniformer, färgbilder, färgfilm och annat material som hör ihop med Gävle Stads Spårväg.

Vi kommer att arrangera besöksdagar så de som är intresserade kan följa arbetet med renoveringarna av vagnarna. Ja framtiden ser mycket bra ut nu och vi ser med tillförsikt mot en blivande museispårväg.

Måndagen den 15 december Kl 10.00 rullar flytten från Upplandsgatan mot femte Tvärgatan och Gävles nya Spårvagnshall och beräknas att hålla på under dagen.

En historisk dag som är värd att notera.

Thomas Dahl