På torsdag startar Hyundai i Rally Sweden med gott självförtroende. Med sig över startlinjen har man ett bra resultat från Rallye Monte-Carlo där de båda bilarna som startade tog sig i mål, vilket var Hyundais målsättning från början. Hyundai har också noggrant utvärderat sina tester som gjordes under en vecka i december i Sverige förra året, och optimerat bilarna utifrån de ovanliga förhållandena Rally Sweden bjuder på ur ett WRC-perspektiv. Och i förra veckan kompletterade Hyundai med ytterligare två dagars tester i Sverige.
Rally Sweden är den enda riktiga vintertävlingen i WRC med hala och snöiga förhållanden och erbjuder en stor utmaning för alla team. Teamchefen Michel Nandan säger:
- Rally Sweden var en av de klart tuffaste testerna för vårt unga team i fjol – det första året för Hyundai Motorsport. Vi lärde oss mycket under förra Rally Sweden, erfarenheter som kommer bli ovärderliga för oss när vi startar på torsdag.
Hyundai har dock gjort en stor förändring inför Rally Sweden. Dani Sordo, som kör Hyundai i20 WRC #8 råkade nyligen ut för en cykelolycka som gör att han inte kommer att starta. Nya zeeläandaren Hayden Paddon tar tillsammans med John Kennard över spakarna i bil #8 vilket gör att ansvaret för den tredje bilen, Hyundai i20 WRC #20, axlas av nykomlingen Kevin Abbring. Abbring, som kommer från Holland, har aldrig tidigare kört Rally Sweden. Det blir också för första gången som Abbring kör för Hyundai.
- Det känns bra att få chanson att tävla i Rally Sweden för Hyundai, inte minst för att det är mitt första WRC-event någonsin, säger Kevin Abbring. Det är självklart inte under de bästa omständigheterna och jag hoppas att Dani mår bättre. Vi kommer lägga mycket fokus på förberedelserna inför starten och jag ser främst Rally Sweden som en möjlighet att få erfarenhet.”
Hyundai i20 WRC #7 körs som vanligt av teamets mest rutinerade förare Thierry Neuville. Neuville lyckades bra i förra Rally Sweden där han plockade den andra och tredje snabbaste sträcktiden.
Rally Sweden är uppdelat i 21 sträckor om totalt 308 km. Rallyt börjar med den sedvanliga Super Special i Karlstad på torsdag. På fredagen tar rallyt förarna över gränsen till Norge, där bilarna kommer köras på vägar som inte har använts sedan 2011. Under lördagen körs tävlingen i Hagfors frusna vinterskogar, inklusive det berömda Colin’s Crest i Vargåsen – där Hyundai vann förra året. Den 15.87 km långa Power Stage i Värmullsåsen leder bilarna till finalceremonin i Karlstad under söndagen.
Följ rallyt: http://www.wrc.com/en/wrc/results/sweden/stage-times/page/326-227-319--.html
Se en sammanfattande film om Hyundai Motorsports förberedelser inför Rally Sweden här: http://www.gestrikemagasinet.se/videos/view/hyundai-motorsports-forberedelser-infor-rally-sweden

Hyundai Bilar AB, http://www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 85 försäljningsställen och 111 serviceverkstäder landet runt.
Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 186 länder via 5 300 återförsäljare. 2013 såldes 4,7 miljoner Hyundaibilar världen över och Hyundai Motor Company är världens fjärde största biltillverkare. Hyundai har idag 12 bilfabriker; tre i Korea, tre i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland och Brasilien.