Mercedes verkar nu återgå till det namngivningssystem som skrotades under generation W210 (1995-2003), då tillverkaren lanserade de nya commonrail-dieselmotorerna 1998-1999. Här är ett exempel för de oinvigda:
Mercedes E-klass med den 3 liter stora raka dieselsexan av årsmodell 1996 fanns i två motorvarianter – med eller utan turbo och hette då ”E 300 d” eller ”E 300 turbodiesel”. 1999 lanserades de nya modernare commonrail-dieslarna och E 300 ersattes av en något större 3,2-liters dieselsexa som fick namnet ”E 320 CDI”, där C:et stod för commonrail, D:et för diesel och I:et betydde att motorn var direktinsprutad.
Detta ganska logiska och konsekventa sätt att döpa sina olika modeller fortsatte Mercedes med ända fram till de senaste åren, då två lite lätt kryptiska modellbeteckningar gjort entré: ”BLUETEC” och ”BLUE EFFICIENCY”, vilket innebar att modeller som ”E 220 CDI” bytte namn till ”E 220 blueTEC” eller ”C 220 CDI” som blev C 220 BLUE EFFICIENCY”.
Vad döljer sig då bakom dessa kryptiska modellbeteckningar:
BLUETEC: modellnamn som bland annat talar om att det sitter en turbodiesel under huven och att motorn är utrustad med en modern katalysator av SCR-typen (selektiv katalytisk rening) som reducerar utsläppen av kväveoxider(NOx) bättre än tidigare, och att man använder en typ av urea-tillsats i katalysatorns reningsprocess.
BLUE EFFICIENCY: Modellbeteckningen anger först och främst att det är en dieselmotor under huven. Den betyder bland annat att motorn är utrustad med start-stoppfunktion, att det fanns en indikator på instrumentbrädan som indikerar när det är optimalt att växla (på manuellväxlade bilar, att bilen har nya generationens mera energieffektiva elektriskt reglerade bränslepumpar, lättrullande däck med mera.
Men nu kommer alltså de korta modellbeteckningarna på Mercedes volymmodeller (d.v.s dieslarna) tillbaka. Bluetec, Blue efficiency, CDI, turbodiesel med mera kokas ned till ett litet ”d” framför sifferbeteckningen.
Less is helt enkelt more!