Teknologin bakom 48V Hybrid Concept i nya Tucson är ett smart och kostnadseffektivt sätt att avsevärt minska bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Jämfört med ett konventionellt hybridsystem så har 48V Hybrid Concept samma effekt, men till en fjärdedel av kostnaden. Det är bara ännu ett exempel på Hyundais tekniska kapacitet och ett uttryck för vårt motto ”New Thinking, New Possibilities”.
Med en 2,0-liters dieselmotor på 136 hk och en 6-växlad manuell låda, så ökar utställningsbilens motoreffekt med 10 procent samtidigt som CO2-utsläppen ligger på 109g/km.
Det kombinerade kraftpaketet med en bensinmotor på 136 hk och en elmotor på 14 hk levererar pigg prestanda på totalt 150 hk och ett vridmoment på 413 Nm.
48V Hybrid Concept är särskilt utformat för att passa i större bilar och suvar. Systemet består av en Hybrid Starter Generator (HSG), vilket är en elmotor som ersätter en konventionell startmotor, en växelriktare och en likspänningsomvandlare. Startgeneratorn ger dieselmotorn extra kraft, gör det möjligt för AutoStop-funktionen att starta om motorn praktiskt taget ljudlöst och utan vibrationer samt fungerar som generator under fartminskning då den laddar litiumjon batteriet på 48 volt. Det nya hybridsystemet ökar bilens vikt med blygsamma 20 kg.
Nya Tucson Plug-in Hybrid Concept
Hyundais koncept med plug-in hybridsystem (PHEV) finns också till den nya Tucson. Drivlinan består av en 1,7-liters dieselmotor samt en 7-stegad automatlåda med dubbelkoppling (samma som i alla versioner av nya Tucson). Motorn ger 115 hk och är kopplad till en elmotor på 68 hk samt ett litiumjon polymer-batteri på 10,7 kWh. Batteriets kapacitet ger en räckvidd på mer än 50 km när bilen körs på enbart elektricitet. Motorerna generar tillsammans 183 hk och ett vridmoment på 474 Nm. Hyundais ingenjörer beräknar att koldioxidutsläppen kommer att bli lägre än 48 g/km samtidigt som prestanda kommer att höjas avsevärt.
Den elektriska motorn är placerad bak i bilen och driver bakaxeln, medan den frontmonterade dieselmotorn driver framaxeln. Den här konstruktionen gör att bilen kan växla mellan bakhjulsdrift, framhjulsdrift och fyrhjulsdrift beroende på omständigheterna.
PHEV-konceptet är utrustat med fyra körlägen som föraren själv kan välja mellan. Auto¬läget kontrollerar hela systemet för bästa bränsleekonomi. I läget för nollutsläpp (ZEV) används bara elmotorn under förutsättning att batteriet är tillräckligt laddat. Detta läge är särskilt användbart när man, till exempel, vill åka hemifrån tidigt på morgonen utan att störa omgivningen eller i stadstrafik under rusningstid. 4WD-läget innebär att bägge motorerna driver respektive axel, medan Sport-läget prioriterar prestandaegenskaperna hos båda motorerna.
Innovativa anslutningsmöjligheter
Hyundai söker hela tiden nya vägar för att göra ägarupplevelsen bättre. Hyundais Connectivity Cockpit Concept består av ett antal avancerade teknologiska lösningar som till exempel anslutning till bärbara enheter, integration av data från bilens olika system, övervakning av barn i baksätet och geststyrda funktioner. Detta ger en inblick i hur Hyundai tänker sig att erbjuda kunderna något som är långt över deras förväntningar och som visar vägen för hur man kommer att kunna kontrollera och interagera med sitt fordon i framtiden.
En bärbar enhet, till exempel en smart klocka, som parkopplas med bilens system kan övervaka föraren (puls och vakenhetsgrad) och föreslå vilopauser för att körningen ska bli säkrare. Den kan också informera om objekt i döda vinkeln, varna om man kommer för nära ett framförvarande fordon och ge detaljerade navigationsanvisningar.
I Hyundais monter demonstreras också en funktion som samlar ihop, bearbetar och presenterar information från bilen, molntjänsten, surfplattan, den smarta telefonen och andra bärbara enheter. Resultatet är en daglig körjournal med all tänkbar information som bland annat kan användas för att få förslag på sevärdheter rankade efter förarens preferenser eller lista tankstationer i närheten.
Funktionen för att övervaka barnen i baksätet använder sig av en mini- kamera och skärmen i mittkonsolen. Systemet har också kontroller som gör det möjligt för en passagerare att, via en surfplatta, styra bilens infotainmentsystem och komfortfunktioner, som till exempel klimatanläggningen, samtidigt som föraren kan ha kvar uppmärksamheten på vägen.
En fjärde funktion som är i fokus på mässan i Geneve är Hyundais tredimensionella geststyrning som är en del av Connectivity Cockpit Concept. Det innovativa systemet använder infraröda sensorer och kameror för att kunna tolka förarens handrörelser och välja navigation, infotainment, audio, klimatanläggning och till och med anslutning av en smartphone. När bilen är i rörelse kommer bara basfunktioner att vara tillgängliga, men när bilen står stilla och i neutralläge så har föraren tillgång till samtliga funktioner. Detta intuitiva gränssnitt ger föraren möjlighet att styra en hel uppsättning funktioner bara genom handrörelser och demonstrerar tydligt Hyundais framtidsvision när det gäller samverkan mellan människa och maskin.
Bilvarhuset Dahlboms Bil är återförsäljare för Hyundai i Gävleregionen.
- Både våra kunder och vi uppskattar utvecklingen som ger oss bilar som både är mer bränsleeffektiva och allt säkrare, säger Christer Dahlbom, vd för Dahlboms Bil. Nya och innovativa möjligheter med hjälp av avancerade teknologiska lösningar gör ju tillvaron lättare för alla.