En viktig del av GIFs verksamhet är deras partners, eller sponsorer som det också kallas. För att hålla sina partners informerade om planeringen inför säsongen 2015 hade man bjudit in dem till ett informationsmöte i Gavlerinkens lobby den 30 januari. Efter informationen bjöds deltagarna på lunch och sen kunde de som ville ta sig en förhandstitt på den nya arenan, Gavlevallen, som ligger bredvid Gavlerinken i ”arenabyn” Gavlehov.
Klubbchefen Eva von Schéele-Frid hälsade de cirka 100 deltagarna välkomna och presenterade de medarbetare som var närvarande. Pernilla Olsson, fd Mittmedia, ska jobba med försäljning tillsammans med Marie Bergrgen, Per Dahlström och Sven Engvall. Med var också sportchefen Hans Bergren, Magnus Lundmark, som kommer att fortsätta att hålla i matcharrangemangen, och Lars ”Sassa” Sandberg, säkerhetsansvarig.
De tre första matcherna i år ska spelas på Strömvallen (8/4 Kalmar, 18/4 Halmstad och 30/4 IFK Göteborg) eftersom Gavlevallen inte blir klar förrän i början av maj med slutbesiktning den 5/5. Invigningen blir den 20 maj med derby mot GIF Sundsvall.
Hans Berggren är nöjd med spelartruppen och han har haft ett lugnare år än 2014 då en stor del av truppen var helt ny.
- GIF har en väldigt bra ungdomsverksamhet och det kan vi se på träningarna nu är det är 9 spelare med från Tipselitlaget, sa Hans Berggren.
Klubben har nyligen skrivit kontrakt med två nya spelare, backen Jakob Eriksson och danske mittbacken Martin Rauschenberg är två spelare som Hans Berggren tror kommer att bli betydelsefulla för laget.
- Martin har redan visat på träningarna att han är en ledartyp och dessutom väldigt bollsäker, sa Hans Berggren.
En av spelarna i truppen har aviserat att han vill flytta på sig, men sportchefen var förtegen om vem det är.
Första tävlingsmatchen blir den 22 februari i Svenska Cupen där GIF spelar i samma grupp som Dalkurd (borta), Varberg (hemma) och Örebro (borta).
Nytt för i år är också att GIF mönstrar ett seniorlag på damsidan. Dessutom är återväxten god med starka ungdomslag på både dam- och herrsidan. Totalt finns över 1 000 ungdomsspelare i klubben och man har därför heltidsanställt ytterligare en ungdomstränare. Det är så många spelare att man har svårt att få ihop vettiga träningstider till alla. En tredjedel av ungdomsspelarna är flickor!
- Målsättningen med seniorlaget för damer är att skapa en miljö så att flickorna fortsätter att satsa i 15-16-årsäldern då många lägger av, sa Eva von Schéele-Frid.
Vilket sportsligt mål har GIF satt upp för spelet i Allsvenskan 2015?
- Tränarna och spelarna är de som ska sätta målsättningen och det är de inte klara med än, sa Hans Berggren. Men min förhoppning är att vi placerar oss bättre än 2014 och det borde vara möjligt eftersom vi har i stort sett samma trupp!
Johan Bertilsson är redo att överta Simon Lundevalls roll. Johan är dessutom mycket målfarligare än Simon, enlig Hans Berggren.
Hur ser framtiden ut?
● fortsatt satsning på talangutveckling och partners
● målsättning att GIF ska fortsätta att utvecklas som regionens lag
● fortsatt socialt ansvarstagande och integration
● öka intäkterna, både från publik och partners
● GIF ska fortsätta att vara en trygg och stabil förening
● vi ska våga, satsa och vilja mer, vi ska ta mer plats!
Vi har de senaste åren fått se en hel del nya arenor i Sverige men tyvärr så är det låg beläggning, bara 49 procent. Tomma sittplatser är dyra och på en del arenor funderar man på att minska antalet platser!
- Gavlevallen kommer att bli Sveriges finaste och modernaste fotbollsarena med klimatskydd för alla 6 348 åskådare, sa Eva von Schéele-Frid. , sa Eva von Schéele-Frid. Många är intresserade av Gavlevallen och bland andra har Falkenberg och Häcken fått information av oss.
Det kan jämföras med Strömvallen där bara 800 av platserna har klimatskydd! Drygt 5 000 är sittplatser och resten ståplats.
Gavlevallen kommer också att ha ett företagscenter exklusivt för partners med 800 platser, hälften inomhus och övriga på en terrass mot arenan. Det blir en särskild VIP-entré och i restaurangdelen kan man beställa fönsterbord med utsikt över planen.
- Vi ska fortsätta att vara Sveriges effektivaste lag och med ökade intäkter hoppas vi också att det ska bli ännu mer poäng, sa Eva von Schéele-Frid. Vi har budgeterat med en ökad publikintäkt på 50 procent!
Gefle IF markerar också allt det nya genom att byta till en ny blåvitrandig tröja och vita byxor. Förändringen har skett i samråd med supporterklubben. Bortadressen blir mörkblå tröja, utom mot Djurgården då den blir helvit.
När det gäller biljettförsäljningen är Eva von Schéele-Frid övertygad om att förhandsförsäljning kommer att öka med den nya arenan eftersom alla platser är klimatskyddade.
- Tyvärr har osäkerheten om vädret gjort att många väntat till matchdagen med att köpa biljett och därför har det blivit köer vid biljettkiosken, sa Eva von Schéele-Frid.
Fyra biljettluckor plus separat VIP-entré ska förhoppningsvis hjälpa publiken att komma in snabbare på arenan!
En annan nyhet är att man planerar att ha betalning med kort även i kioskerna.
På grund av gällande alkohollagstiftning kommer det troligen inte att bli möjligt att ta med barnen i restaurangen. Det går bara där det finns tillagningskök i anslutning till sittplatserna.
- Det kommer i vilket fall att bli ett fantastiskt företagscenter med 800 kvm mingelyta, sa Sven Engvall.
Så det är bara att ladda med ett lämpligt sponsorpaket för att kunna njuta av både allsvensk fotboll och mingel! Och det gäller att snabba på - intresset är betydligt större än förra året!

Allsvenska spelprogrammet 2015: http://svenskfotboll.se/allsvenskan/spelprogram/
Mer info om Gefle IF Fotboll: http://www.gefleiffotboll.se/