För att få veta mer om det så bjöd Gävle-Brynäs-Tre-Ankare Rotaryklubb den 24 augusti in Lennart Emretsson, Markstrateg på Gävles kommunledningskontor (avdelningen för Övergripande planering), till ett klubbmöte för att hålla föredrag om hur det är ställt med beredskapen.
Bostäder
När det gäller bostadsbyggandet har man på Gävle kommun tänkt sig att satsa på:
● Förtäta i centrala lägen på tomma tomter där det idag bara är parkering etc., omvandling av handels- och industriområden, bygga på fler våningar på befintliga hus, förtätning mm
● Lägen med närhet till kollektivtrafik för att minska behov av biltransport
● Vattennära lägen – Gävle är ju en sjöstad!
Pendling gör att många människor idag kan arbeta långt från hemmet. Restiden med tåg mellan Gävle och Stockholm är 80 minuter, vilket gör det möjligt för över 16 000 människor att pendla däremellan. Cirka 9 000 pendlar till Gävle från Stockholm/Uppsala, Hälsingland och Dalarna medan cirka 7 500 åker åt andra hållet. Av pendlarna åker flera tusen mellan Gävle och Sandviken varje dag!
Det pågår en del projekt redan, bland annat bygger Brf Terrassen trygghetsboende på Muréngatan, radhusen på Almvägen ersätts med flerfamiljshus, cirka 200 studentbostäder är klara för inflyttning mm.
Men mer är på gång när det gäller bostäder:
● HSB har köpt den så kallade Philipsson-tomten på S Skeppsbron
● Gavlegårdarna planerar för bostäder både på Läkerol-tomten och vid före detta Hemköp efter Parkvägen
● Ny detaljplan på Norrlandet för uppåt 400 bostäder varav 360 norr om Bönavägen och 40 med havsläge
● Östra Järvsta efter Mårtsbovägen, villatomter
● Lindbacka, villatomter
● Hemlingby, söder om köpcentrum
● Gävle Strand, etapp II (etapp III med bland annat silon kommer om några år)
● Klovckgjutarparken
● Gavlehovområdet, 5-700 lägenheter
● Kv Runstenen, fd OKQ8-macken, både bostadsrätter och hyreshus
Totalt handlar det om ett tillskott med uppåt 3 000 bostäder!
Företag
Det finns också mark i beredskap för fler företagsetableringar! Muddringen av Gävle Hamn är klar vilket befäster hamnens betydelse i regionens infrastruktur. Planerna på en omdragning av järnvägen från hamnen verkar komma närmare en igångsättning, vilket skulle innebära en enklare hantering av godset till och från hamnen.
Vid Teknikparken finns det också en hel del ledig mark som kan utnyttjas, liksom Gävle Syd mellan E4 och Hedesundavägen, mittemot värmekraftverket i Ersbo.
Tolvfors logistikpark på andra sidan E4 från Sätra räknat är så stort så att det lätt kan rymma alla transportterminaler som finns i Gävle! Men det projektet ligger lite längre fram i tiden.
Sammantaget en väldigt intressant föreläsning som gör att vi kan känna oss tryggare i förvissningen om att Gävles tillväxt är säkrad!
Text: Torbjörn Edlund