Gamification handlar om hur vi kan använda teknik och metoder som finns i dataspelsvärlden för att applicera detta på andra områden. Det kan handla om att hitta nya former för att skapa delaktighet och engagemang i arbetet. Det kan också innebära att man skapar virtuella världar eller förstärkt verklighet (augmented reality) i verksamheten.

Vad har Gamification med industrin att göra?
Att utveckla verksamheter inom industrin genom framgångsrika metoder och ny teknik från spelindustrin kan bidra till att processindustrierna blir mer effektiva. Man kan också skapa säkrare arbetsplatser och inte minst locka nya generationer till exempelvis operatörsyrket.

På Företagarforum den 2 oktober pratade Susanne Timsjö, ABB om hur gamification kan appliceras på industrin.

Susanne gav flera exempel på applikationer i industrimiljö som bygger på spelmotorer som används idag och hon beskrev hur det kan leda till kortare ledtider och en mer effektiv produktion, när både operatörer och ledning på ett enklare sätt kan se vad som händer i produktionen. Hon visade också produkter som bidrar till effektivare kontrollrum och produkter och applikationer som kan bidra till säkrare arbetsplatser.

Nya generationens ledare och operatörer
Susanne pratar om generation Y, den första generationen som har växt upp med internet som en självklar del av sina liv. De är vana att få ständig feedback och att kunna göra sin röst hörd genom sociala medier eller på annat sätt. Undersökningar visar också att de värdesätter ett yrke där de kan göra nytta för framtiden och de vill känna stolthet över företaget där de jobbar. Bland denna generation hittar vi framtidens ledare men det är också här vi har vår kommande arbetskraft inom verkstadsindustrin.

Visst kan gamification bidra till att de unga hittar till yrken inom industrin. Men Susanne belyser också vikten av att vi blir bättre på att visa vad som sker i industrin och hur viktig den är just med tanke på hur de unga tänker och vad de värdesätter i sitt liv och yrkesliv.

— Produkterna och produktionen i vår industri är av stor betydelse för framtiden och livet – det måste vi bli bättre på att förmedla om vi vill locka unga till industrin, avslutar Susanne sin föreläsning på Företagarforum.


En reflektion från industrin
Hur tas tankarna på gamification emot bland dem som jobbar i industrin undrar FindIT. Vi frågar Anders Björk, IT-utvecklingschef på Ovako.

— Efter att ha lyssnat på Susanne Timsjö har gamification får en helt annan innebörd än vad jag hade innan. Det säger Anders Björk som besökte FindIT på Företagarforum och lyssnade på Susannes föreläsning.

— Helt klart är det ett sätt att locka och engagera den nya generationen av medarbetare. Att jobba med IT innebär ofta att jobba i en slimmad organisation och gamification kan säkert bidra till att vi blir mer effektiva.

Hur ser du att gamification skulle kunna appliceras i er verksamhet på Ovako?
— Jag kan se att man kan använda tänket från gamification i våra övervaknings- och styrsystem. Men även i de system och verktyg som vårt säljbolag använder sig av. Jag tror också att gamification kan göra nytta när det gäller hur man utbildar sin personal i olika verksamheter. Jag tror att man kan anpassa utbildningar så att man kommer in i jobbet, på en för individen anpassad nivå redan från början. Alla har ju olika startsträckor och kunskaper innan och genom att tänka gamification kan vi effektivisera hur man kommer in i jobbet, säger Anders Björk, IT-utvecklingschef, Ovako.


Om man vill veta mer om Gamification kan vi tipsa om spåret Framtidens IT-kompetenser på IT-Forum på Sandbacka Park den 11 novemer. Då kommer bland annat gamificationexperten Mats Björk från Sogeti föreläsa om ämnet. Läs mer här: http://www.findit-solutions.se/it-forum