Om Volvo Cars tagit del av försäljningsstatistiken för 4-dörrars bilar i mellanklassen på en av sina största marknader, USA, så torde de närmast få kalla fötter ifall de planerar att lansera en sedanversion av nästa generation V60 som ska lanseras 2017.

2016 kommer gå till historien som ett av de bästa åren hittills i USA när det gäller de inhemska biltillverkarnas nybilsförsäljning. Samtidigt ser försäljningen av nya 4-dörrars mellanklassbilar i USA ut att i år bli den lägsta på fem år. Och minskningen av nybilsförsäljningen av mellanklassbilar har dessutom accelererat under 2016 hittills. Det rapporterar amerikanska tidningen AutomotiveNews.com.

Till exempel så minskade försäljningen av de hittills populärara sedaner som Kia Optima, Ford Fusion (USA-versionen av Mondeo) och Hyundai Sonata cirka 30 procent enbart i augusti i år på USA-marknaden. Och för inhemska sedanen Chrysler 200, där nya generationen nyligen lanserades, har försäljningsutvecklingen varit närmast katastrofal i augusti – en minskning med två tredjedelar.

Den personbilskategori som redan i år spås ta över förstaplatsen på nybilsförsäljningstoppen från mellanklassarna är de mindre och medelstora SUV:arna och crossover-SUV:arna.

Pierre Kjellin
Redaktör Motorvärlden
motorvarlden.com@gmail.com
http://www.motorvarlden.com