Effectfull kryssning om Employer Branding

15/9 kl. 11:32

Den 13-14 september for affärsnätverket effect plus+ från Gävleregionen ut på sin årliga kryssning. Det var sjunde året i rad som man samlades på Viking Cinderella för att under ett par intensiva dagar hinna med effektivt nätverkande, diskutera samt lyssna på inspirerande föreläsare och ha trevligt tillsammans. I år var det ett mycket aktuellt ämne - Employer Branding.

Arrangören Nalle Rydstrand hade även denna gång garanterat två dagar full av inspiration, kunskap, kontakter och nöje och målsättningen var att genomföra den bästa kryssningen någonsin. Deltagarna verkade onekligen nöjda då bussarna åter rullade tillbaka till Gävle på torsdagseftermiddagen med massor av nya kunskaper och insikter i konsten att attrahera nya medarbetare och att hur man får alla att känna stolthet över den egna verksamheten.

– Känslan är mycket positiv och det känns riktigt bra, berättar Nalle. Vi skall nu utvärderar deltagarnas synpunkter och det skall bli mycket intressant att få ta del av feedbacken.

I de grupparbeten som inleddes redan i bussresan fick alla deltagare först presentera sig för varandra och det personliga värdeord som betydde mest för dem personligen. Därefter var det lagindelning där man i grupper spånade fram fiktiva bolag med optimala förutsättningar att attrahera nya medarbetare.

Väl framme på Viking Cinderella så inleddes dagen med att deltagarna fick lyssna på Gävlesonen och expertkommentatorn Niklas Wikegård som delade med sig av sin erfarenheter och framgång och lagbygge. Stenhårda oneliners blandat med en rejäl dos självironi och faktiskt även en hel del ödmjukhet. Därefter tog dansprofilen Cecilia Ehrling, även hon från Gävle och som bl.a. vunnit Let´s Dance 4 ggr, över och bjöd in till en mycket uppskattad buggkurs där deltagarna fick lära sig grundstegen och några grundläggande turer.

Dag två inleddes efter frukost med redovisning av gruppernas filminspelningar i konferenssalongen. Stor munterhet och en hel del jubel när de kreativa inslagen presenterades på dubbla storbildsdukar. Därefter fick vi lyssna på Gävles egen superentreprenör, partykungen Joel Svensson. I en kombination av charm och stenhård målmedvetenhet beskrev han den fantastiska utvecklingen om hur han tillsammans med sina medarbetare på ett lekfullt sätt på några år byggt upp en verksamhet som nu omsätter 150 miljoner. Noterbart var att åhörarna just under den här föreläsningen fick lyssna utan skor!

Senare höll Åsa Härtull från Randstad ett mycket intressant föredrag om framtidens arbetsmarknad samt att alla deltagare besökte Business loungen där de fick ta del av ett 15-tal utsällande företags information och erbjudanden.

Anna Dyhre anses vara Sveriges främsta expert på Employer Branding och medarbetarskap vilket framgick med stor tydlighet när hon avslutningsvis intog scenen på eftermiddagen dag två. Trots att många varit aktiva ganska långt in på kvällen innan så fick hon hela salen att koka av adrenalin då även hon i ett högt tempo delade sina 20 års studier om ämnet på ett både humoristiskt och klargörande sätt. Det var metaforer och bilder både från globala aktörer som Cola-bolagen och Ikea till de aktörer som medverkade på kryssningen.

– Vi hade även i år lyckat få med fantastiska föreläsare men jag måste tillägga att det som kanske ändå ger störst intryck för mig är engagemanget från alla effectrare som deltar, hälsar Nalle. Det ger verkligen inspiration och kraft att fortsätta med det här. Sedan måste vi skicka ett stort tack till årets samarbetspartners Clarion Hotell Winn, Randstad och Gävle Energi som verkligen engagerat sig och gått in med hull och hår för att det skulle bli en lyckad och minnesvärd kryssning.
Dessutom så skall det bli mycket kul att vi efter den här kryssningen har ett stort uppföljningsmöte på Clarion Winns Citykonferens senare i höst. Där är alla effectare, även de som inte kunde vara med på kryssningen, välkomna då vi kommer att gå igenom en del reflektioner från resan och redovisa en del av grupparbetena runt årets tema ”Brand Employment”. Dessutom kommer vi att ha prisutdelningar och en efterföljande Afterwork nere på Hotel Winn.


Några ord från deltagarna då vi frågade om vad gjorde störst intryck, om de fick några nya konkreta kunskaper eller insikter på resan samt andra reflektioner.

– Stort tack för en härlig kryssning! Främst så tänkte jag på att det var en härlig sammanhållning i nätverket. God stämning och alla pratar och nätverkar med alla oavsett position.
Jag tyckte att föreläsningen med Partykungen gav en insikt att alla kan och lyckas bara man tror på sin idé. Man måste ha kärlek till det man sysslar med och inte bara tänka på att vi ska tjäna så mycket pengar som möjligt!
Överlag tycker jag att allt var bra! Lagom mycket aktiviteter.

Cecilia Ehrling
Tävlingsdansare, danspedagog


– Störst intryck var att få träffa alla trevliga effectare! Öppna, inbjudande och verkligen inställda på att nätverka! För mig som arbetar inom HR var fokus på employer branding klockrent! Intressanta föreläsningar som gav en nya vinklar och idéer på hur man kan ta arbetet kring ämnet vidare i sin egen organisation. En rolig resa, blir nog inte sista gången.

Malin Johansson
Midroc


– Tack för 2 inspirerande dagar! Det stora intresset från samtliga deltagare att skapa nya kontakter gjorde störst intryck på mig. Jag fick en tydlig orientering och nya kunskaper i temat employer branding, ett okänt begrepp tidigare. Jag tycker Effect gör ett kanonjobb med detta event, bra jobbat!

Kjell Karlsson
Swedbank


– Mycket bra med ordnad aktivitet redan i bussarna. Joels berättelse om sitt bolag. Den öppenhet, nyfikenhet och intresse man möts av från alla deltagare gjorde stort intryck.
Jag fick flera konkreta kunskaper och insikter men kanske främst vikten av att attrahera de yngre och vända på frågan till vad vi som arbetsgivare kan erbjuda den som söker jobb. Naturligtvis i kombination med vad den sökande kan erbjuda företaget.
Kanon med en så energigivande person som höll i sista passet. Bra med ett uttalat tema för kryssningen.

Björn Tullbrink
Söderberg & Partners


– Enskilt gjorde Anna Dyhre störst intryck på oss genom sina initierade kunskaper om Employer Branding framfört med stor intensitet, engagemang och humor. Intressant om framtidens arbetsmarknad med uppgift om att 53 % av de jobb som finns idag kommer att försvinna inom en 20-årsperiod. Hur kan vi räkna ut vilka jobb som kommer istället? Mycket matnyttigt med oss om huvudtemat både från Niklas Wikegård och Joel Svensson.
Mycket bra att få mer egen tid som möjliggjorde fler möten med alla sympatiska medresenärer. Det ger mycket för egen del och vår verksamhet med deltagare som söker arbete. Dessa möten kommer att leda till praktik för några deltagare och/eller föreläsning hos oss om företag med olika verksamheter. Det grupparbete vi fick som uppgift under bussresan var både kul och givande att genomföra, för att inte prata om att se allas fantasifullas bidrag! Det var ett trevligt och aktivt instick med grundkursen i bugg under Cecilia Ehrlings ledning! Maten överlag var både väl tillagad och god med pricken över i:et genom onsdagskvällens trerättersmiddag, vi njöt!

Sten Viklander
Utvecklingscentra, Arbetsmarkandsenheten
Näringsliv och arbetsmarknad Gävle


– Jag tycker att årets tema var toppen och att föreläsarna var mycket bra. Mycket konkreta idéer och inspiration i ett högaktuellt ämne. Massor av kunskaper och insikter på resan! Nu gäller bara att inte tappa energin.
Bra upplägg i år med tips-tävling i business-loungen. Även bra program denna gång med lite mer spelrum mellan aktiviteterna.

Christina Olsson
EC Time


– Störst intryck gjorde Joel, Partykungen, då han bekräftar det jag personligen tror på sedan läääänge – att lojalitet och driv nås aldrig ”uppifrån” med pekpinnar, press och (för) högt uppsatta förväntningar på medarbetarna. Man når lojalitet och driv genom att bygga människor ”underifrån” – att skapa gemenskap, roliga upptåg på jobbet, se alla medarbetare och lära känna var och en.
Man får ju alltid nya insikter och pepp av att träffa lika- och oliksinnade människor, vilket är fantastiskt roligt! Man blir glad och inspirerad av människor som skapat framgångsrika företag från 0, och man känner att nästa ingenting är omöjligt!
Bra med en längre mingelmöjlighet innan middagen. Synd att man inte hinner heja på alla – men så är det ju såklart när vi är så många.

Sanna Paugart Schöldström
Nettbuss


– J-dra trevligt. Tycker helheten faktiskt gjorde mest intryck för mig men annars så kan jag bara säga Anna Dyhre! Insikter och kunskaper kommer det många men man måste nog samla det lite innan man plockar ur vissa bra delar, känslan ibland är att när man fylls med all information och inspirationer så kan man lätt börja tänka om man gör något rätt överhuvudtaget då det ploppar upp så mycket intressant hela tiden. Superbra sammansättning av föredragare även bra med mer mingeltid och inte så tidsspikat schema, bra överlag vill jag tycka!

Robert Pettersson Hillman
4Sign Gävle


– Störst intryck gjorde Partykungen och grupparbetet.
Jag lärde mig hur viktigt det faktiskt är med en god stämning och sammanhållning på ett företag, grunden för att lyckas.

Elin Bergshem
Auktoriserad redovisningskonsult


– Niklas Wikegård var intressant att lyssna på. Trevligt med grupparbetet i bussen också samt redovisningen. Bra sätt att lära känns folk på.
Min första effetctkryssning. Otroligt trevliga folk som var med, högt i tak. Allt fungerade perfekt!

Christina Wannberg
Gävle Energi


– Ett bra intryck gjorde Joel på Partykungen med sin föreläsning, bra jobbat med sin resa!
Anna Dyhres föreläsning gav många bra insikter, t.ex att tänka på hur det ser ut ”från utsidan”.
Gillar årets tema med employer branding, känns väldigt viktigt och i rätt i tiden. Bra med bussaktiviteter på vägen dit.

Ida Mellstrom
EC Time


– Jag är oerhört glad och nöjd för resan. Mycket bra arrangerat från Er, som alltid. Kul att det det var så många personer som medverkade för första gången.
Jag blev påmind om vikten av branding. Samt så hade jag fina samtal med många aktörer.
Det är en kick att åka med på resan. Bra med mer tid för samtal genom att tiden inte är fullt uppbokad med aktiviteter. Mycket bra med grupparbetet i bussen.
Tack effect plus+!

Lili André
Högskolan i Gävle


– Störst intryck gjorde att vi var många samt några nya kontakter och bra föreläsare.

Kent Modin
Gävle Travsport


– Fantastiskt intressant och stimulerande att höra olika personers resa. Alla verkade helt eniga om hur viktigt det är att vårda sin personal. Ha en personal som trivs och är stolt över sin arbetsplats. Då får man en otrolig utväxling och engagemang.

Thomas Bäck
Gästrike tervinnare


– Störst intryck gjorde Wikegård och Annas föreläsningar.
Sedan fick jag mer uppdateringar av tidigare kunskaper. Vilket var välbehövligt.

Lukas Petré
Lantmäteriet


– Störst intryck gjorde föreläsningen av Anna.
Tänk att det blivit så att det är arbetsgivaren som ska attrahera arbetssökande och inte tvärtom som det varit i alla tider.
Kanon att lägga första föreläsningen med wikegård i den lokalen och inte i föreläsningssalen.

Åsa Clerceborn
4Sign Gävle


– Imponerad av hur ni får ihop en så här stor ”apparat” som kryssningen. Oockså imponerad av vad jag uppfattar som ett stort engagemang från medlemmarna.
Jag har fått träffa många nya och gamla vänner, räknar med att det blir flera möten med enskilda medlemmar i styrelsefrågan. I det stora hela en bra mix, hade för egen del velat haft lite mer tid i Business Loungen då jag inte riktigt hann med alla som visade intresse, men jag får följa upp i efterhand.

Arnfinn Fredriksson
StyrelseAkademien



– Anna Dyhre var som en frisk fläkt, Ja något nytt klickade väl till när det gäller nya kunskaper.
Möjlighet att kunna äta lite tidigare än kl 21.00? Är vi 160 personer så måste man kunna säga att vi vill äta 20.00. Mingeltiden på kvällen blir inte så lång och jag tror att fler skulle vara piggare på morgon. Bra upplägg annars, bussarna funkar bra.

Birgit Elonen
MURTEK


– Som blivande ny Gävlebo så var ju den här resan det bästa jag kunde ha gjort. Tack för ett jättebra evenemang!
Energi, gemenskap, jättebra ordnat och bra föreläsningar. Och många nya kontakter att börja nätverka med.
Nya kunskaper? Absolut! Vilken liga spelar jag i? Vad har vi för uppsatta mål? Det börjar alltid med dig själv!
Har bara positiva ord om resan upplägget och genomförandet. Ser fram emot återträffen!

Ellinor Holmgren
Nordea


– Effectaktiviteterna blir bättre hela tiden. Effectkonceptet tillsammans med medlemmar lyfter nätverkandet till nästa nivå. Föreläsarnas budskap var tydligt och klart. Kändes som självklarheter som behöver lyftas hela tiden åtminstone för mig.
Alltid seriöst och professionellt genomförande inklusive massor av roliga spännande människor. Kunskaper att använda direkt.

Lars Persson
Länsförsäkringar Gävleborg


– Föreläsarna får höga betyg, minimässan är bra och kontaktskapande.
Jag fick definitivt nya kunskaper runt ”employer branding” men gissar att det var meningen!
Kontaktytorna breddades och det var positivt över lag!

Lars Högberg
Gävletravet


– Störst intryck gjorde faktiskt att alla var så öppna och trevliga. Åkte på resan med ett öppet sinne och blev positivt överraskad.
Träffade nya kontakter och förhoppningsvis framtida samarbetspartners som jag säkerligen i framtiden kommer att lära utav.
En insikt var att vi borde gjort det här för längesedan, att synas i fler forum så folk vet att och vart vi finns och vad vi kan göra.
Otroligt bra arrangerat, varken för tight eller för "slappt". Upplägget och mixen av föreläsare var toppen. Business Loungen mycket bra och där kan vi nog tänka oss att synas igen. Personligen gillar jag inte att bli filmad men det var en bra icebreaker och vi som lag hade ju lite trygghet till varandra under resten av resan.
Värdeord för trippen: Lyckat!

Sara Wahlman
Specsavers


– Organisatoriskt och proffsigt intryck. Värdarna synliggjorde och var "familjär" med alla deltagarna. Jag fick insikt om behovet av nätverksträffar och några bra idéer hur jag kan ha genomgångar och uppmuntran med min personal.
Det var lagom med tid mellan de olika delarna, ingen onödig dötid. Är också väldigt tacksam att få varit med på detta.
Joe och Nalle; vilka fantastiska organisatörer och förebilder ni är - Tack!

Lasse Wennman
Matakuten


– Maten var väldigt god! Insikten var nog mest att man inte tillämpade vissa oskrivna regler man visste om och nu fick höra igen av föreläsarna, mycket bra. Utöver en bra affärsidé så behöver man både tur och skicklighet med att styra skeppet rätt!

Vladis Pasero
Gokart Event Gävle AB


– Sista föredraget med Anna Dyhre gjorde störst intryck. Helt nya infallsvinklar, mycket spännande.
Jag fick nya kontakter och det var den bästa kryssningen tycker jag.

Lena Moberg
Naturens Allé


– Tack för ett bra arrangemang! Anna Dyhre gjorde störst intryck och Framtidens rekrytering hade mest insiktsfullt innehåll.
Väldigt bra arrangerat, bra jobbat!

Ulrika Mårtén
Social Success Sverige AB


– Joels föreläsning om sin resa på Partykungen var ju så fantastisk! I övrigt ett klart syfte, tydliga mål och ett roligt gäng att träffa!

Jessica Söderblom
Gävle Energi


STOOORT TACK till att börja med!! Att nätverka kan ju se så olika ut och Ni har verkligen fått ihop det till en bra mix mellan grupparbeten/teambuilding, mingel samt föreläsningar som ger massor med energi,insikter och eftertanke!
Störst intryck gav Anna Dyhre som lyfte hela lokalen med sin fantastiska energi och gav SÅ många ideer och tankar att ta oss hem! Även Niklas är grym föreläsare med fina paralleller mellan idrottens värld och arbetslivet. Jag är själv idrottare och har lätt att ta till mig dessa liknelser och alla goda exempel idrotten kan ge företag och anställda.
Gillar grupparbetet på bussen ner med uppföljningen samt tipspromenad bland utställarna – kanon!
TACK IGEN!

Anna Sand
4Sign Gävle



Allt material i denna artikel, helt eller delvis, är fritt att ladda ned, länka till eller använda för medlemmar i effect plus+ samt föredragshållarna på det sätt de önskar. Ange dock gärna källa.

Joe Formgren

Joe Formgren

Medlem sedan 2007-04-21

Joe Formgren är reklamman och marknadsförare. Grundare av Gestrike Media AB och delägare i Precis Reklam AB.
Förutom tidningutgivning, reklampro... Läs mer

Köp

7 500:- exkl. moms

Vad vill du läsa?

Publicera

Mer läsning

Senaste nytt

Hjälp

Stäng