En av Tysklands största biltidningar – Autobild, som egentligen är en motorbilaga till kvällstidningen Bild Zeitung – listade nu i april några begagnade bilar vars värde består eller till och med visar en stigande tendens på den tyska bilmarknaden.

Den tyska begagnat-bilmarknaden går förstås inte att direkt överföra på svenska förhållanden. Men eftersom vi i Sverige varje år importerar många begagnade bilar från Tyskland, landet är Europas största marknad för begagnade bilar och våra marknader är kommunicerande kärl, så ger denna lista i all fall en liten hint om hur det ser ut här hemma, eller kan komma att se ut om ett tag:


AUDI A2: Tillverkades 1999-2005. Audis första pyttebil, vilken många menade var lite före sin tid. Kanske var det därför som det dröjde ända till 2011 innan efterföljaren lanserades. Tillverkades helt i aluminium och hade mycket riktigt ovanligt låg tjänstevikt. Bil i udda design men med Audis osvikliga spitzenqualität.
Räkna med ca 40000 kr och uppåt, hävdar listan. Ett tips som nog bör tas med en nypa salt här i Sverige. Vi svenskar har aldrig gillat pyttesmå bilar, och många av det 30-tal A2:or som är till salu på Blocket har ett begärt pris på runt 20000 kr.


PORSCHE 968: De sista tre åren av Porsche 944:ans livstid bytte den namn till 968 och fick bland annat en rejält vässad motor och snyggare design. Den 3 liter stora turbomatade bensinfyran flåsade ur sig 240 hästar och bjöd på prestanda nästan i klass med 911:an.
Räkna med 200000 kr och uppåt enligt listan. Det verkar stämma ganska bra även här hemma. De billigaste exemplaren på de största salutorgen på nätet ligger kring 160000 kronor och många av annonsörerna mottar endast bud i privata kanaler.


HONDA S2000: En sportcabriolet som Honda tillverkade mellan 1999 och 2009. Hade egentligen ganska slätstruken design men en riktigt pigg 2-liters bensinturbofyra på 240 hästkrafter och fick beröm för riktigt fina vägegenskaper – tajt chassi, riktigt direkt styrning och sportigt kortslagig växellåda.
Listan anger inget pris, men en titt på Blocket skvallrar om att Honda S2000 har ett riktigt bra andrahandsvärde idag – bortsett från ett objekt om bjuds ut för strax under 85000 kronor så är alla andra tiotalet objekt prissatta till det dubbla priset eller högre. Nämnas bör att exemplaret för 85000 kr var högerstyrt…


BMW 5-serien (1997-2003): Är måhända tveksamt om denna bil hade hamnat på någon lista över begagnade bilar med högt andrahandsvärde på Sverigemarknaden. Eller så är ett trendbrott på väg(?)…
Hur som helst får modellen beröm för sina fina raka sexcylindriga dieslar och bensinare, en förnämlig detaljkvalitet, tillförlitlig teknik och flärdfria men exklusiva design. En 530i kombi med 15000 mil på mätaren bör gå loss på motsvarande 60000 kronor eller mer i Tyskland.
Men på den svenska begagnatmarknaden tycks 5-serien än så länge ha svårt att imponera på spekulanterna – få säljare på Blocket och Bytbil begär mer än 15000–30000 kronor för sin bil. Så har också de flesta begagnde exemplaren som bjuds ut gått 20000 mil eller betydligt mer. Vilket är ett tecken så gott som något på att 5-serien -97 – -03 är riktigt bra bilar.


NISSAN 350Z: Tillverkades 2002–2009. En riktig sportroadster jämförbar med Porsche Cayman. Blev lite av en legend när den kom, eftersom den tog upp tråden efter sina ikoniska föregångare 240/260/280Z som gick i graven 1978.
350Z dras med en del problem som begagnad – rost lite här och där, kärvande växlar och kopplingar som slits onormalt snabbt är några exempel. Icke desto mindre lär välskötta exemplar i Angela Merkels hemland gå loss på motsvarande 150000 kronor eller mer. Billigare kommer man sannolikt undan här hemma, där de flesta exemplaren på Blocket ligger runt 100000 kronor. Men då bör man också räkna med att de ofta är i sämre skick och med fler mil på mätaren än tyska exemplar.