Detta driver i sin tur trafik till avsändarens hemsida eller de sociala medier och kampanjer denne väljer att länka till.

Här följer några tips på hur ni skapar intressant och relevant innehåll på SvenskPress.se som driver trafik till din hemsida eller webbshop.

Registrera ert företag på nyhetstjänsten SvenskPress.se. Där publicerar ni sedan de artiklar som ni annars även lägger ut på er hemsida och vill sprida vidare till så många sociala medier och mottagare som möjligt.

Dina artiklar behöver inte vara några sensationella nyheter utan kan vara enkla nyhetsuppdateringar som nyanställd personal, ett nytt samarbete eller ett påbörjat eller avslutat projekt. En bra frekvens är att göra en artikel som man publicerar på sin hemsida och http://www.SvenskPress.se i alla fall en gång i månaden.

Skriv löpande ner idéer som ni skall berätta om. Ofta kan man även få uppslag från det som er verksamhet publicerat på sociala medier. Då gäller det bara att utöka texten lite så att läsaren får svar på de obligatoriska frågorna: När, Var, Hur, Vem och Varför. Genom att göra på detta sätt behöver du inte känna pressen när det är dags att komma på nya uppslag.

Skriv i första hand saker din målgrupp (kunder och prospect) har nytta av eller kan tycka är intressant. Er målgrupp är ju faktiskt intresserad av just det ni arbetar med. Referensberättelser intresserar många och är bästa tänkbara PR för er verksamhet. Skriv artiklar om era kunders upplevelser av era produkter och tjänster. Får du använda citat från kunderna i artiklarna så är det guld värt. Läsarna litar betydligt mer på vad andra säger om dig än när du berättar om dig själv.

Ett enkelt sätt att få inspiration är att Googla. Inspireras gärna av vad andra i din bransch skrivit. Kopiera dock inte utan se till att dina egna texter är unika. Be gärna någon i din närhet att titta på texten innan du publicerar. Du får då garanterat bort mängder av missar och stavfel. Läs själv igenom texten innan minst två gånger, gärna i olika ordbehandlare.

Tänk på att skriva lättförståeligt och strukturerat. Håll artiklarna och innehållet så enkelt som möjligt. Börja med det bästa så att man redan efter ingressen förstår vad artikeln handlar om. Tänk också på att oavsett hur bra din text är så krävs en bra rubrik och en fin bild för att ditt material skall uppmärksammas. Dessutom är det då flera som upptäcker, läser och delar dina artiklar.

Tänk också på att allt ditt innehåll i artiklarna blir sökmotoroptimerade. Det betyder t.ex att det är bättre att skriva ert ”Företagsnamn” någon gång extra i stället för ”vi”. Detta leder i sin tur till att du får bättre träffar på sökmotorerna samt fler läsare. Avsluta era artiklar med kontaktupgifter och länkar till er hemsida och gärna även sociala medier också.

Ett sista tips innan ni skall börja publicera. Skriv texten i en ordbehandlare, inte direkt in i er webbläsare. Blir ni avbrutna eller gör ni något annat blir ni automatiskt utlovade efter 15 minuter. Med otur kan ni då förlora den text ni skrivit in om ni inte sparar med jämna mellanrum förstås.

Publicera mera - ordet är fritt och ditt

Joe Formgren
Kommunikationstrateg
Grundare av SvenskPress.se

SvenskPress.se är en nyhetstjänst där företag och organisationer får lägga upp ett obegränsat antal artiklar per år.
Artiklarna syns då även automatiskt även i ett flertal webbtidningar som är knutna till tjänsten.
Pris 1500:-/år exkl. moms 2016-01-01
För mer information se: http://www.SvenskPress.se

Artikelinspiration: MittFöretag.com